لوگو دکتر جهانگیر قربانی
Close this search box.
درمان عفونت لوزه

لوزه ها جزیی از سیستم لنفاوی بدن بوده که در پشت گلو قرار دارد. التهاب لوزه ها به علت عفونت های ویروسی یا باکتریایی ایجاد می شوند. برای اطلاع بیشتر از عفونت لوزه و روش های درمانی آن می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

عفونت لوزه چیست ؟

عفونت لوزه ها معمولاً با سرما خوردگی و گلو درد بروز پیدا می کند. این بیماری با نشانه های سرما خوردگی در گلو و مشکلات بلع مشخص می شود. در واقع گلو درد زنگ خطری برای شروع بیماریست.

دلیل عفونت لوزه چیست؟

لوزه ها به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل  کرده و مانع از سرایت عفونت به بدن می شوند. به وضعیت عفونی شدن لوزه ها، عفونت لوزه گفته می شود. عفونت لوزه در هر سنی رخ می دهد ولی معمولا از دوران پیش دبستانی تا اواسط نوجوانی تشخیص داده می شود.

علائم عفونت لوزه متورم شدن آن، گلودرد و تب است. این بیماری واگیردار بوده و می تواند از طریق انواع مختلفی از ویروس ها و باکتری ها ایجاد شود. عفونت لوزه به راحتی قابل تشخیص است و نشانه های آن بین ۷ الی ۱۰ روز از بین می رود. برای تشخیص و درمان این بیماری باید یک متخصص گوش و حلق و بینی شما را معاینه کند.

عفونت لوزه چه علائم و نشانه هایی دارد؟

علائم و نشانه های عفونت لوزه عبارتند از:

• گلودرد شدید
  • مشکل در بلع یا بلع دردناک
  • صدای خشن
  • تب و لرز
  • درد در نواحی گوش و سر
  • گرفتگی گردن
  • درد گردن و فک به علت تورم غدد لنفاوی
  • لوزه های قرمز و متورم
  • نقاط سفید یا زرد روی لوزه ها

انواع عفونت لوزه

دو نوع عفونت لوزه وجود دارد:

1. عفونت لوزه عود کننده:  چند بار ابتلا به عفونت لوزه ی حاد در یک سال.
  2. عفونت لوزه مزمن:  دوره ابتلای طولانی تر نسبت به عفونت لوزه حاد با علائمی از جمله: گلودرد مزمن، بوی بد دهان، درد غدد لنفاوی گردن.

تشخیص عفونت لوزه

ابتدا پزشک با معاینه فیزیکی شروع می کند که شامل موارد زیر است:

با استفاده ازیک ابزار روشنایی داخل گلو و گوش وبینی را جهت بررس عفونت احتمالی نگاه می کند. سپس به بررسی بثورات پوستی معروف به اسکارلاتینا که با برخی موارد گلودرد استرپتوکوکی همراه است می پردازد.

بعد از آن گلوی بیمار را برای بررسی تورم غدد (غدد لنفاوی) لمس می کند. سپس با استفاده از گوشی پزشکی به تنفس بیمار گوش می دهد. بزرگی طحال را برای در نظر گرفتن بیماری مونونوکلئوز (لوزه ها را ملتهب می کند) بررسی می کند.

درمان قطعی عفونت لوزه

درمان عفونت لوزه بستگی به علت و شدت آن و سلامت عمومی شما دارد. عفونت لوزه خفیف الزاما نیاز به درمان ندارد، بخصوص اگر ناشی از ویروس هایی مانند سرماخوردگی باشد.

گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1.داروها:

درمان لوزه های ناشی از ویروس با لوزه های ناشی از باکتری متفاوت است. لوزه های ناشی از باکتری با داروهای آنتی بیوتیک درمان می شوند. اگر ویروسی مانند سرماخوردگی باعث ایجاد آن شود، لزوماً نیازی به درمان ندارد. برخی از موارد التهاب لوزه ناشی از ویروس ممکن است با داروهای ضد ویروسی درمان شوند.

در صورتی که یک عفونت ویروسی یا باکتریایی عامل عفونت لوزه باشد پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. برای بهبود گلو درد داروهای ضد درد می تواند به فرد کمک کند. اگر بیمار در اثر این بیماری دچار کم آبی بدن شود، به او مایعات درون وریدی تزریق می شود.

2.جراحی :

در گذشته جراحی یک رویکرد نسبتاً رایج برای مقابله با عفونت لوزه بود، اما  امروزه برداشتن لوزه انجام نمی‌شود.

به جراحی برداشتن لوزه ها تانسیلکتومی یا لوزه برداری می گویند. این عمل امروزه تنها برای درمان عفونت لوزه مزمن  یا مواردی که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد، انجام می شود.

اگر فردی هفت بار در طول یک سال سه باربه طور متوالی دچار عفونت لوزه شود، احتمالاً پزشک جراحی را در نظر می گیرد. اگر لوزه‌ها باعث مشکلاتی مانند آپنه خواب، مشکل در تنفس یا بلع یا آبسه‌ شود نیز ممکن است عمل جراحی لوزه توصیه شود.

3.درمان های خانگی برای عفونت لوزه:

شما می توانید ناراحتی ناشی از گلودرد را با یک سری درمان ها درمنزل کاهش دهید. این مراقبت ها شامل موارد زیر می شود:

• نوشیدن زیاد مایعات
  • استراحت کافی
  • غرغره کردن با آب نمک چند بار در روز
  • استفاده از آبنیات های گلودرد
  • استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب کردن فضای خانه
  • اجتناب از کشیدن سیگار
  • استفاده از داروهای ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن

پیشگیری از عفونت لوزه

برای پیشگیری از عفونت لوزه باید این نکته را در نظر داشته باشید که این بیماری بسیار واگیردار است و برای کاهش خطر ابتلا به آن باید از افراد مبتلا دوری کنید.

شستن دست ها پس از تماس با افرادی که سرفه، عطسه و گلو درد دارند یکی دیگر از راه های پیشگیری است. در صورت داشتن عفونت لوزه تا زمانی که خطرسرایت وجود دارد، از دیگران دوری کنید.

عفونت لوزه در کودکان

در کودکان به دلیل بزرگ بودن لوزه ها این حالت بیشتر پدید می آید. در اثر سرما خوردگی و عفونت لوزه ها متورم شده و سبب درد ، تب و اختلالات تنفسی می شود. لذا والدین لوزه ها را موجب دردسر دانسته اند و در بسیاری موارد مایلند هر چه سریعتر نسبت به جراحی کودک خود اقدام نمایند.

عفونت لوزه در کودکان سبب افزایش تحریک پذیری و ضعف اشتها یا خستگی بیش از حد می شود.

درمان عفونت لوزه در بزرگسالان

عفونت لوزه ها به این معنی است که لوزه های شما ملتهب یا عفونی شده اند. لوزه های شما غدد بزرگ و گوشتی در پشت گلو هستند. این غدد آنتی بادی هایی می سازند که به مبارزه با عفونت کمک می کند. در حالی که عفونت لوزه اغلب در کودکان دیده می شود اما بزرگسالان نیز در هر سنی می توانند به آن مبتلا شوند.

عفونت لوزه ها می تواند توسط باکتری ها یا ویروس ها ایجاد شود. برخی از آنها عبارتند از:

• باکتری استرپتوکوک: این میکروب ها شایع ترین علت التهاب لوزه هستند
  • آدنوویروس ها
  • ویروس اپشتین بار که باعث مونونوکلئوز عفونی می شود
  • ویروس هرپس سیمپلکس
  • سیتومگالوویروس
  • ویروس سرخک

التهاب لوزه های ناشی از این میکروب ها مسری است، به این معنی که معمولا به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره عمل لوزه

درمان سنگ لوزه

عوامل خطر برای عفونت لوزه در بزرگسالان

عوامل خطر اصلی برای عفونت لوزه در بزرگسالان عبارتند از:

• هنوز لوزه های خود را دارید: بسیاری از بزرگسالان مسن ممکن است لوزه های خود را در دوران کودکی توسط جراحی برداشته باشند. اما تعداد زیادی از بزرگسالان هستند که هنوز لوزه های خود را دارند.
  • زندگی یا کار در نزدیکی کودکان:  التهاب لوزه در والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، معلمان و هر کسی که به طور مکرر با کودکان در تماس است شایع‌تر است.
  • سن: افراد مسن به دلیل ضعف سیستم ایمنی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت لوزه هستند

تشخیص عفونت لوزه در بزرگسالان چگونه است؟

پزشک در مورد سابقه سلامتی شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین  ممکن است یک سواب استریل را روی پشت گلو و لوزه‌ها بمالد تا نمونه‌ای از ترشحات را بگیرد.

• تست  استرپتوکوک: این آزمایش می تواند باکتری استرپتوکوکی را در چند دقیقه تشخیص دهد.
  • کشت گلو و حساسیت: نمونه در آزمایشگاه برای حضور باکتری کشت داده می شود. این به پزشک کمک می کند که بهترین آنتی بیوتیک را برای درمان انتخاب کند. دریافت نتیجه این تست ممکن است 48 تا 72 ساعت طول بکشد.