Search
Close this search box.
عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی

 عفونت گوش میانی بیماری شایع میان کودکان می باشد که بیشتر اوقات در فصل زمستان صورت می گیرد .معمولاً عفونت در گوش میانی نه تنها باعث ملتهب شدن می شود بلکه باعث بروز مشکل در یک گوش یا هردو گوش می شود .

عفونت گوش میانی
عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی چه مقدار می تواند خطرناک باشد ؟

در واقع این بیماری به علت اینکه باعث کاهش شنوایی در فرد بیمار می شود مسئله بسیار مهم و جدی است .از دیگر مشکلاتی که عفونت گوش میانی می تواند به همراه داشته باشد می توان به

  • اختلال در یادگیری
  • تاخیر در سخن گفتن
  • گوش درد
  • کاهش شنوایی
  • عفونت به ساختارهای اطراف
  • آبسه مغزی
  • عفونت استخوان پشت گوش
  • مننژیت (التهاب پرده مغز )

بنابراین تشخیص به موقع یا درمان به موقع این بیماری بسیار ضروری است تا بتوانیم به بهبود هرچه سریعتر اقدام کنیم .

کارکرد گوش

گوش صداها را دریافت می کند و سپس به سمت کانال گوش هدایت می کند داخل گوش تشکیل شده از گوش میانی که بسیار کوچک به اندازه یک نخود فرنگی در یک فضای پر از هوا می باشد ،گوش خارجی از لایه نازک به نام پرده صماخ جدا شده است در گوش میانی 3 استخوانچه قرار دارد که کارشان ارتعاشات صدا از پرده گوش به گوش داخلی می باشد و گوش داخلی سیگنالهای الکتریکی را تبدیل می کند و به سیگنالهای مغز می فرستد از نکات بسیار مهم حفظ تعادل انسان است که مرتبط به گوش داخلی می باشد .

چه دلایلی باعث عفونت گوش میانی می شود ؟

دلایل مختلفی می تواند باعث عفونت گوش بشود از جمله سرما خوردگی و یا سایر عفونت های تنفسی .

عفونت با تجمع ویروس و باکتری در گوش میانی در پشت پرده صماخ  ایجاد می شود که هرچه مایع ی چرک و ترشحات مخاطی بیشتر شود باعث بیرون آمدن پرده صماخ و تورم و درد گوش می شود و شنوایی را نیز کاهش می دهد.

چگونه عفونت گوش را تشخیص دهیم ؟

تشخیص عفونت گوش در نوزان و بزرگسالان متفاوت است .

در نوزادان و شیرخواران در صورتی که به گوش خود چنگ زدن و  یا با مواردی چون مشکلات شنوایی ،گریه و بی قراری ،تب ،استفراغ ،خروج ترشحات چرکی از گوش روبه رو شدید سریعاً باید به پزشک مراجعه کنید.

در بزرگسالان این علائم عبارتست از احساس پری یا فشار در گوش ،مشکلات شنوایی ،سرگیجه و اختلال در تعادل ،تهوع و استفراغ ،خروج ترشحات از گوش و تب می باشد.

4 Responses
  1. سلام مدتي است دچار سرگيجه شده ام دكترهاي متعدد رفتم گفته اند از گوش داخلي مشكل دارم .چه دارويي برايم خوب است .داروهاي داده شده اكثرا آرامبخش و خواب آور است سرگيجه ام را خوب نكرده و هنوز حفظ تعادل كامل را ندارم. دارويي كه سرگيجه ام را بر طرف كند چيست؟

    1. سلام درخصوص سرگیجه یکسری سوالات باید از بیمار پرسیده شود و پیچیده است و در برخی موارد نیز باید آزمایشاتی صورت گیرد.

    1. خارش گوش خارجی یا مجرای گوش است که میتواندبه مواد خوراکی یا محیط حساس باشد و نکته مهم این است که علت روحی و روانی دارد و ممکن است دراثر مشکلات پوستی مثل اگزما یا حساسیت یا عفونت مجرای گوش باشد که هرکدام یک نوع درمان میخواهد اما درمان عمومی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط