لوگو دکتر جهانگیر قربانی
Close this search box.
سینوزیت

سینوزیت چیست و چه علائمی دارد؟

سینوزیت التهاب بافت های سینوس ها ( فضای پیشانی، گونه ها و بینی معمولا پر از هوا) است. همچنین باعث درد صورت، گرفتگی یا آبریزش بینی و گاهی تب و علائم دیگر می شود. معمولا ناشی از سرماخوردگی است، اما سایر ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و آلرژی ها نیز می توانند باعث سینوزیت شوند.

سینوزیت چیست؟

این عارضه نوعی ویروس سرماخورگی می باشد که منشاء آن یک باکتری عفونی است. سینوزیت را می توان با روش های مختلف درمان کرد اما اگر سینوزیت مزمن و یا حاد باشد، حتما باید از روش جراحی برای درمان آن اقدام کرد.

این عارضه در بیشتر مواقع عفونت دستگاه تنفسی را دچار اختلال و ناهنجاری می کند و علائم سرماخوردگی در بیمار ایجاد می شود.

چرا سینوزیت باعث عفونت های تنفسی می شود؟

گفتیم که عامل سینوزیت نوعی ویروس سرماخوردگی است که معمولا از طریق راه هوایی وارد سینوس می شود. در نتیجه باکتری های عفونتی از این راه سینوس را بیمار می کند. اگر فرد دچار دندان درد یا عفونت قارچی شود، عفونت های تنفسی را حادتر می کند و موجب التهاب سینوس می شود، به همین جهت تاکید شده است که در صورت داشتن علائم سینوزیت باید فورا آن را درمان کنند چرا که به دستگاه تنفسی فوقانی آسیب وارد می شود و درمان را مقداری سخت تر می نماید.

حفره های سینوس در کجا قرار دارند؟

این حفره ها در سمت راست و چپ گونه ها، و یک جفت از آن مابین بینی و چشم قرار دارد که این حفره ها تا سن 18 سالگی رشد می کنند.یک جفت آن در پیشانی می باشد که پس از سن 7 سالگی بوجود می آید.یک جفت آن پشت چشم و زیر مغز قرار دارد و تمامی آن ها از مسیرهایی به بینی راه دارند تا ترشحات از طریق بینی یا حلق دفع شود.اگر داخل این حفره ها پر شود سینوزیت اتفاق می افتد.

انواع سینوزیت

این عارضه به عوامل مختلفی از جمله سینوزیت حاد، تحت درمان، مزمن و عود کننده تقسیم می شوند و شامل:

• علائم سینوزیت حاد: این عارضه معمولا توسط ویروس هایی مانند سرماخوردگی ایجاد می شود. علائم سینوزیت 4 تا 12 هفته طول می کشد.
  • علائم سینوزیت مزمن: حداقل 12 هفته طول می کشد و باکتری ها معمولا علت آن هستند.

علائم بیماری سینوزیت

علائم رایج عفونت سینوسی عبارت اند از:

• قطره پس از بینی
  • آبریزش بینی با مخاط غلیظ زرد یا سبز
  • گرفتگی بینی
  • فشار صورت ( به ویژه در اطراف بینی، چشم ها و پیشانی) و زمانی بدتر می شود که سر خود را به اطراف حرکت دهید یا خم شوید.
  • سرفه
  • فشار یا درد گوش

شایان ذکر است که گفته شود که داشتن هر کدام از این علائم مبنا بر داشتن این عارضه نیست و ممکن است که فرد به عارضه ای دیگر مبتلا شده باشد که باید فورا بررسی و درمان گردد.

علت عفونت سینوزیت چیست؟

ویروس ها، باکتری ها، قارچ وآلرژی ها می توانند باعث این عارضه شوند. محرک های خاص سینوزیت شامل:

• سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • باکتری
  • آلرژی بینی و فصلی

عوامل خطر سینوزیت چیست؟

برخی از افراد بیشتر از دیگران به این عارضه مبتلا می شوند. عوامل خطر شامل:

• آلرژی
  • آسم
  • پولیپ بینی
  • انحراف سپتوم
  • سیستم ایمنی بدن ضعیف

آیا سینوزیت مسری است؟

این عارضه خود به خود مسری نیست. اما ویروس ها و باکتری هایی که می توانند آن را ایجاد کننده، هستند. به یاد داشته باشید که از شیوه های خوب شستن دست ها پیروی کنید، اگر مریض هستید از افراد دیگر دوری کنید و در آرنج خود عطسه یا سرفه کنید.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سینوزیت هستند؟

• افرادی که بیش از حد دخانیات و یا قلیان مصرف می نمایند.
  • افرادی که در محیط آلوده زندگی می کنند.
  • شیرجه زدن و یا شنا کردن هایی که فشار ناگهانی به حفره های هوایی وارد می کند.
  • افرادی که به دلیل شغلی همیشه در ارتفاعات هستند.

در تمام موارد ذکر شده، به دلیل آسیب به مژک های ریز حلق و بینی، باعث ایجاد مخاط خشک بینی و سینوس شده در نتیجه منجر به عفونت خواهد شد. با تغییرات فشارهوا در حفره ها و انسداد آن پیامد های منفی مانند سینوزیت را آشکار می کند.

نتیجه گیری

این عارضه وضعیتی است که با التهاب یا تورم بافت پوشاننده سینوس ها مشخص می شود. سینوس ها حفره های پر از هوا هستند که در استخوان های اطراف بینی و چشم ها قرار دارند. هنگامی که سینوس ها ملتهب می شوند، مسدود شده و پر از مایع می شوند که منجر به علائمی مانند درد صورت، فشار، احتقان و ترشحات بینی می شود.