لوگو دکتر جهانگیر قربانی
Close this search box.
درمان خرخر

درمان خرخر گاهی آسان است. ولی در بسیاری از موارد نیاز به اقدامات مختلفی دارد و اینگونه نیست که با یک قرص یا شربت بتوان از شر آن رها شد. چرا که اغلب چند علت در کنار هم موجب ایجاد این مشکل میشوند.

در بسیاری از موارد زمانی که خرخر کردن برای فرد و همراهان وی آزار دهنده نباشد و مشکلی را ایجاد نکند نیاز به درمان نیست. اما در برخی موارد فرد همراه با خرخر کردن  با مشکلات تنفسی مواجه است که در این صورت نیاز به درمان می باشد.

خرخر یا خرناس چیست؟

خروپف یا خرناس یا خرخر اصطلاحاتی هستند که اغلب بیانگر بروز یک صدای ناخوشایند در هنگام خواب و در ارتباط با تنفس است. خرخر عموما باعث آزار و بدخوابی همسر یا دوستان و افراد خانواده میشود.

نکته مهم اینست که در برخی افراد، خرخر اولین و مهمترین علامتی است که نشان می دهد فرد دچار آپنه یا توقف انسدادی تنفس در حین خواب است.  یعنی هنگام خواب، مسیر تنفس دچار تنگی و یا حتی انسداد میشود که خود را با خرخر، آپنه یا ایست تنفس نشان میدهد. البته تمام بیمارانی که خرخر میکنند دچار ایست تنفسی یا آپنه نیستند.

هرچه خواب عمیق تر می شود، عضلات اطراف حلق و زبان شل می شوند. در نتیجه موقع دم، دچار کلاپس یا افتادگی شده و راه هوایی تنگ تر می شود. زمانی که عبور هوا کاهش یابد، موجب ایجاد ارتعاش در بافتهای اطراف می شود و بصورت خرخر شنیده می شود.

دلایل خرخر و ایست تنفسی خواب

قبل از درمان خرخر بهتر است با علت های مختلف آن در بزرگسالان و کودکان آشنا شویم. در آقایان نسبت به خانم ها مخصوصا آقایان چاق خرخر یا خرناس کشیدن بیشتر مشاهده می شود. در کودکان علت خرخر کردن ممکن است بزرگی لوزه ها باشد.

انحراف بینی و بزرگی شاخک های بینی نیز یکی دیگر از علت های شایع خرخر می باشد، که به راحتی قابل درمان است. در زیر به برخی دیگر از علل بروز این عارضه اشاره شده است:

1. اضافه وزن
  2. کوچکی چانه و پایین بودن آن
  3. گردن کوتاه
  4. انحراف تیغه بینی
  5. پولیپ بینی
  6. بزرگی لوزه و لوزه سوم
  7. سینوزیت و رینیت
  8. بزرگی زبان
  9. بزرگی یا آویزان بودن کام
  10. دراز بودن زبان کوچک
  11. ایرادات ردیف دندانها
  12. شل بودن عضلات (ناشی از بیماری، داروها و مشروبات الکلی)
  13. برخی بیماریها مثل گواتر و هیپوتیروییدی
  14. ایجاد تومور یا ضایعه ای در داخل بینی
  15. چسبندگی های داخل بینی
  16. غبغب
  17. آلرژِی

بیشتر بخوانید:

خرخر کردن در کودکان

تشخیص علت خرخر

بسیاری از افراد نسبت به خرخر کردن خود بی توجه هستند و برای درمان آن اقدامی نمی کنند. همانطور که گفتیم خرخرهایی که همراه با علایم انسدادی هستند و باعث بروز مشکلات تنفسی می شوند، نیاز به درمان دارند.

برای تشخیص و درمان خرخر باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا با بررسی و معاینات لازم تشخیص داده شود که علت خرخر کردن چیست.

بررسی و ارزیابی برای تشخیص خرخر در اطفال و بزرگسالان متفاوت است. برای تشخیص خرخر متخصص گوش و حلق و بینی بروی بینی، لوزه ها، زبان، کام، و فک بررسی و معاینات لازم را انجام می دهد.

در اطفال معمولا برای تشخیص علت خرخر بررسی های لازم توسط پزشک در مسیر بینی، گلو و حلق صورت می گیرد. معمولا در بررسی ها و معاینات انجام شده در کودکان، پزشک با بزرگی لوزه سوم، لوزه پشت بینی و بزرگی لوزه های گلو مواجه می شود. به همین علت در اکثر کودکان دلیل خرخر مربوط به بزرگی لوزه می باشد.

خرخر کردن می تواند عواقب بسیار وحشتناکی را به همراه داشته باشد. اگر در یک اتاق با همسرتان باشید، همسرتان ممکن است نتواند بخوابد و اتاق را ترک کند. طبق آمار بدست آمده نشان داده شده که خرخر کردن در مردان بیشتر از زنان است.  اگر جزء افرادی هستید که به هنگام خواب خرخر می کنید یا یکی از اجزاء خانوادتان خرخر می کند، آن را جدی بگیرید وحتماً به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان خرخر

در بسیاری از موارد، خرخر نشاندهنده اختلال انسدادی خواب یا در واقع آپنه و ایست تنفس هنگام خواب است. مطالعات مختلف نشان داده اند که افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب در مقایسه با افرادیکه این مشکل را ندارند، طول عمر کمتری دارند. بنابراین درمان و کنترل بیماری برای داشتن یک زندگی نرمال الزامیست.

روشهای درمانی بسیار متنوع بوده و تصمیم گیری برای مداخلات درمانی بر اساس شدت آپنه، وضعیت بیمار و همینطور علایق وی انجام میگیرد. برای درمان خرخر می توان از روش های زیر استفاده کرد:

کاهش وزن

در اغلب موارد اولین توصیه کم کردن وزن است. یکی از علت های بروز خرخر اضافه وزن است، در واقع بین خرخر و وزن اضافه رابطه مستقیمی وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه افرادی که اضافه وزن دارند و از چاقی رنج می برند، در اکثر موارد مشکل خرخر کردن را دارند.

ترک سیگار

کاهش وزن در کم کردن خرخر نقش بسیار مهمی دارد، از این رو به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می شود که با رژیم های غذایی و ورزش کردن، وزن خود را کاهش دهند.

تغییر وضعیت خواب

نحوه خوابیدن در بروز خرخر بسیار تاثیر گذار می باشد در حالت خوابیده به پشت در بیشتر موارد خرخر تشدید می شود. در هنگام خوابین با تغییر وضعیت خواب می توانید خرخر را کاهش دهید. خوابیدن به طرفین خرخر را کم می کند. به همین علت در هنگام استراحت افرادی که سابقه خرخر کردن و خرناس کشیدن را دارند، سعی نمایند که از خوابیدن به پشت پرهیز کنند و به طرفین بخوابند. همچنین زیر سر خود را به گونه ای تنظیم کنید که باعث ایجاد خرخر نشود.

قطع مصرف برخی از داروها و استفاده نکردن از الکل

مصرف برخی از داروهای خواب آور سبب تشدید خرخر می شود. توصیه می شود در مواردی که مصرف این داروها ضرورت ندارد، با تایید پزشک قطع گردد. به هیچ عنوان بدون نسخه داروی خاصی را مصرف نکنید. همچنین مصرف الکل موجب تشدید علائم خرخر می شود. در افرادی که سابقه خرخر کردن دارند توصیه می شود از مصرف الکل پرهیز شود.

بهتر است اگر جزء افرادی هستید که سیگار مصرف می کنید سیگار خود را ترک کنید زیرا استفاده از سیگار در خرخر کردن شما می تواند تاثیر گذار باشد.

توجه به بهداشت خواب

نظم در ساعت خواب بسیار مهم است و توصیه میشود از دیر خوابیدن اجتناب شود. همچنین در زمان خواب توصیه می شود که ازانجام موارد زیر اجتناب کنید:

• خوردن غذاهای سنگین
  • استفاده از موبایل
  • دیدن فیلمها یا بازیهای هیجان انگیز قبل از خواب

از بین بردن غبغب

غبغب یکی دیگر از علت های خرخر کردن می باشد که این حالت بیشتر در افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند مشاهده شده است.  برای از بین بردن غبغب روش های مختلفی ارائه شده است که با بکارگیری آن ها می توانید ظاهر زیبایی را در ناحیه زیر گردن خود ایجاد نمایید و علائم خرخر را کاهش دهید.

چسب روی بینی

استفاده از چسب برروی بینی در برخی از موارد می تواند تا حدی خرخر را کم کند اما در صورتی که خرخر همراه با انسداد بینی است توصیه می شود از این روش استفاده نشود.

درمان بیماری های زمینه ای

ممکن  است پزشک با بررسی شرح حال بیمار متوجه یک بیماری شود که زمینه ساز خرخر است. درمان برخی از بیماری ها مانند کم کاری تیروئید موجب بهبود علایم می شود.

درصورتی که علت خرخر انسداد بینی باشد باید در ابتدا تشخیص داده شود که انسداد در کدام قسمت از مسیر تنفسی است و سپس درمان های لازم صورت گیرد. در صورتی که انحراف تیغه بینی باعث ایجاد خرخر و قطع تنفس باشد، در این حالت با یک جراحی کوچک در بینی انحراف بینی برطرف می شود .

بزرگی شاخک های بینی یکی دیگر از علت های قطع تنفس و ایجاد خرخر است که با استفاده از دستگاه RF می توان شاخک های بزرگ بینی را کوچک کرد و مشکل قطع تنفس و خرخر را برطرف نمود. با استفاده از این دستگاه در کوچک کردن شاخک های بینی دیگر نیازی به بی هوشی و بستری نیست. این روش کاملا بصورت سرپایی انجام می گیرد.

در مواردی که علت بروز خرخر و قطع تنفس، وجود یک ضایعه یا تومور در داخل بینی باشد باید با استفاده از جراحی تومور برداشته شود.

استفاده از پروتزهای خاص دندانی

در این روش با استفاده از پروتزهای خاص دندانی، فک پایین یا زبان به جلو کشیده میشود و کمک می کند مسیر هوا باز شود.

استفاده از CPAPA

با استفاده از ماسک دهانی یا بینی، هوا با فشار مثبت به درون راه تنفس وارد میشود. ضمن کنترل خرخر، ایست تنفسی خواب هم بهتر میشود. این روش، موثرترین راه درمان آپنه انسدادی خواب میباشد و نیازی به جراحی ندارد.

تقویت عضلات حلق

در بعضی از بیماران، تقویت عضلات حلق به کاهش خرخر کمک می کند.

جراحی

روشهای جراحی طیف وسیعی از اقدامات کوچک تا بزرگ با استفاده از بیحسی موضعی تا بیهوشی عمومی را شامل می شود. این روش ها در نواحی بینی، سینوسها، دریچه های بینی، کام، زبان کوچک، لوزه ها، حلق، زبان، حنجره و فک انجام می شود.

جراحی ممکنست با استفاده از لیزر، آر اف، کوتر، برش استخوان، روبات و موارد دیگر باشد. قبل از جراحی محل انسداد باید از طریق اندوسکوپی خواب مشخص شود. انتخاب روش جراحی مناسب بسیار مهم است، چرا که جراحی در همه بیماران مفید نیست.

درمان خرخر در اطفال

برای درمان ابتدا بایستی به علت خرخر کودکان بپردازیم، که در بیشتر مواقع بزرگی لوزه ها می باشد. برای بهبود علایم خرخر در اطفالان از داروهایی در دوز سنین پایین استفاده می شود. در صورتی که با روش دارو درمانی علائم خرخر بهبود پیدا نکرد، نیاز به جراحی و برداشتن لوزه می باشد.

در صورتی که در زمینه درمان خرخر نیاز به مشاوره با دکتر جهانگیر قربانی دارید از طریق فرم زیر با ما در تماس باشید.

نام و نام خانوادگی
پیام
فرم‌ها با موفقیت ثبت شد!
There has been some error while submitting the form. Please verify all form fields again.
5 پاسخ
  1. سلام.باعرض خسته نباشید وآرزوی داشتن بهترین هارو براتون,خاستم بگم آقای دکتر من الان نزدیک به چندین سال هس که گلوم همش میخاره و جدیدا به محض اینکه گلوم رو با قروچ قروچ کردن میخارونم باعث خون شدن میشه درواقع اکثراوقات خون هست میخاستم محبت کنید علتش رو بهم بگید.محمدازکرمان.۲۷ساله.باتشکر.

2. سلام خسته نباشید پسرم 28,روزشه از15روزگی شروع شد دکتر گفت سرماخوردگی نیست خیلی اذیت میشه فقط قطره میزنم

3. با سلام من هرچند وقت یه بار به شدت خرخر میکنم و اونقدر صدای خرخرم بلنده که خودم هم نمیتونم بخوابم چه برسه اطرافیان اختلال خواب میگیریم انحراف بینی دارم ولی فشار خونم دارم ممکنه از اینها باشه چطوری میتونم درمان کنم از عمل بینی هم میترسم و هم اینکه ممکنه خوب نشم و ظاهرم هم بدتر بشه لطفا راهنمایی کنید