لوگو دکتر جهانگیر قربانی
Close this search box.
جدیدترین روش درمان سینوزیت

درمان سینوزیت و نحوه تشخیص آن

درمان سینوزیت، روش‌ها و درمان‌های مختلفی وجود دارد. در صورتی که عفونت باکتریایی وجود داشته باشد، ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز کند تا باکتری‌ها را کنترل کند. در صورتی که علت سینوزیت آلرژی باشد، استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها و مکمل‌های آلرژی می‌تواند مؤثر باشد.

درمان-سینوزیت

سینوزیت چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک این عارضه را بر اساس علائم و سابقه سلامتی شما تشخیص می دهند. پزشک گوش و حلق و بینی شما را از نظر تورم، تخلیه یا انسداد بررسی می کند. آن ها از یک آندوسکوپ برای مشاهده داخل بینی استفاده می کنند.

آزمایش های اختصاصی برای تشخیص سینوزیت

پزشک با توجه به میزان بیماری آزمایش های خاصی برای تشخیص عفونت سینوسی تجویز می کند که شامل:

• آندوسکوپی بینی
  • سواب بینی
  • تصویربرداری
  • تست آلرژی
  • بیوپسی

نحوه درمان سینوزیت

علاوه بر داروها، ممکن است پزشک شما روش‌های درمانی دیگری را هم توصیه کند؛ مانند:

• آب‌گرمایی: استفاده از آب گرم بر روی ناحیه بینی و صورت می‌تواند به رفع خستگی و احساس فشار کمک کند.
  • بخور: استنشاق بخور آب جوش یا محلول‌های نمکی می‌تواند به باز کردن مجاری بینی کمک کند و در تخلیص مخاط و خروج آن از سینوس‌ها موثر باشد.
  • استفاده از محلول‌های آب نمکی: استفاده از محلول‌های آب نمک برای شستشوی بینی در تخلیص سینوس‌ها و کاهش التهاب مؤثر است.

در هر صورت، برای درمان سینوزیت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش درمانی برای شما را تعیین کند و داروهای مناسب را تجویز کند.

بهترین دارو ها برای درمان سینوزیت چیست؟

اگر به انتی بیوتیک نیاز دارید، پزشک باتوجه به وضعیت شما برخی از دارو های زیر را تجویز می کند:

• آموکسی سیلین
  • داکسی سایکلین
  • لووفلوکساسین
  • سفیکسیم
  • سفپودوکسیم
  • کلیندامایسین
درمان سینوزیت

آیا برای هر عفونت سینوسی به انتی بیوتیک نیاز داریم؟

خیر. پزشک اغلب منتظر می کاند تا ببیند که علائم شما چه مدت طول می کشد تا آنتی بیوتیک تجویز کند. بیاری از عفونت های سینوسی توسط ویروس ها ایجاد می شوند. شما نمی توانید عفونت های ویروسی را با آنتی بیوتیک درمان کنید.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های سینوسی می تواند منجر به عوارض جانبی شود و می تواند درمان عفونت های سینوسی که در آینده برای فرد اتفاق می افتد را سخت تر کند.

آیا می توان از سینوزیت پیشگیری کرد؟

باتوجه به علت، چند راه برای کاهش خطر ابتلا به عفونت سینوسی وجود دارد، از جمله:

• بینی خود را با نمک شستشو دهید.
  • اقدامات لازم برای پیشگیری از آلرژی این شامل دارو ها، واکسن های آلرژی و اجتناب از محرک های شناخته شده آلرژی شما ( مانند گرد و غبار، گرده یا دود) می شود.
  • در صورت توصیه پزشک از اسپری های بینی استروئیدی استفاده کنید.
  • شستن دست ها و عادات دیگری که خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.
  • ترک سیگار
سینوزیت

نتیجه گیری

این عارضه وضعیتی است که با التهاب یا تورم بافت پوشاننده سینوس ها مشخص می شود. سینوس ها حفره های پر از هوا هستند که در استخوان های اطراف بینی و چشم ها قرار دارند. هنگامی که سینوس ها ملتهب می شوند، مسدود شده و پر از مایع می شوند که منجر به علائمی مانند درد صورت، فشار، احتقان و ترشحات بینی می شود.