Search
Close this search box.
مصرف دارو بعد از عمل بینی

داروهای بعد از جراحی بینی

داروهای بعد از جراحی بینی سلامت بدن را برای پیشگیری از خطراتی مانند خونریزی و یاعفونت و هر مشکل کوچک و یا بزرگ دیگر تضمین می نماید. جراحی بینی یکی از پر طرفدارترین نوع جراحی های زیبایی در دهه اخیر شناخته شده است. البته این نکته هم قابل توجه است که بخشی از جراحی های بینی صرفا به عمل زیبایی تعلق نداره و مربوط به مسئله درمان و سلامت مانند ترمیم انحرافات بینی، شکستگی استخوان بینی، جراحی پولیپ بینی و… می باشد.


اما اینکه داروهای بعد از جراحی زیبایی بینی کدام داروها هستند، یکی از سوالات مهمی است که همیشه بعد از جراحی بینی برای بیماران مطرح است و یا ممکن است این سوالات مطرح باشد که کدام دارو باعث بهبودی سریعتر و نتایج بهتر می شود؟ بعد از جراحی بینی چه داروهایی را نباید مصرف کرد؟ چگونه بعد از جراحی بینی دارو مصرف کنیم یا تجویز کنیم؟ کدام داروها برای کاهش رینیت بهتر هستند؟
هدف ما در این مقاله علمی این است که به این سوالات پاسخ دهیم و همچنین به معرفی پرمصرف ترین داروهای بعد از جراحی بینی که توسط پزشکان و جراحان متخصص تجویز می شود نیز بپردازیم.

داروهای-بعد-از-جراحی-بینی

نکات مهم در مصرف دارو بعد از جراحی بینی

رعایت و دانستن یک سری نکات قبل از شروع مصرف دارو بعد از جراحی بینی بسیار مهم است.
نکته اول: اولین و مهمترین نکته این است که دارویی که مصرف می کنید باید با نظر پزشک یا جراح بینی باشد و به هیچ وجه نباید خودسرانه دارو مصرف کنید.
نکته دوم: حتما قبل از جراحی بینی آزمایشات انجام دهید و در صورت وجود بیماری زمینه ای یا آلرژی با پزشک خود در میان بگذارید. چرا که ممکن است وجود بیماری های زمینه ای در بدن تاثیر مستقیم بر مصرف داروهای بعد از جراحی بینی و طولانی شدن بهبود و سلامت شما داشته باشد.
نکته سوم: یکی از مهمترین نکاتی که مربوط به مصرف درست داروهای بعد از جراحی بینی است این است داروها را طبق توصیه دیگران مصرف نکنید زیرا شرایط جسمی و واکنش فیزیکی هر فرد به دارو متفاوت می باشد.


انتخاب یک پزشک باتجربه که اطلاعات علمی بالایی داشته باشد کمک می کند تا مصرف داروهای بعد از جراحی بینی و همچنین مصرف دارو قبل از آن کاملا کنترل شده انجام گیرد. دکتر جهانگیر قربانی بهترین جراح بینی در تهران در این امر می باشد. دکتر جهانگیر قربانی تجویز داروی مناسب را از نکات کلیدی و تاثیرگذار در روند بهبود بیمار میداند.


پرمصرف ترین داروها بعد از جراحی بینی

پزشک با توجه به علمی که دارد و متناسب با سیستم فیزیولوژیکی بدن افراد، برای آنها دارو تجویز می نماید. داروها معمولاً 6 تا 8 ساعت پس از جراحی بینی شروع میشوند.
به طور کلی تجویز داروهای بعد از جراحی بینی بیشتر عبارتند از:
آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، قرص های سرماخوردگی، قطره بینی، قرص های آنهال، قرص ها و پمادهای پردنیزولون.

انواع داروهای بعد از جراحی بینی و تاثیر آن ها

اکنون با هر کدام از داروهای بعد از جراحی بینی و تاثیر گذاری آنها بیشتر آشنا می شویم.
آنتی بیوتیک ها: معمولاً برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز می شود. کپسول آموکسی سیلین 500 یکی از رایج ترین آنتی بیوتیک هاست که هر 8 ساعت یک بار مصرف می شود.
داروهای ضد درد: معمولاً بعد از غذا برای کاهش درد و تورم از مسکن ها استفاده می شود. اکثر پزشکان و جراحان قرص ژلوفن و ناپروکسن را تجویز می کنند.
قرص های سرما خوردگی: از قرص های سرماخوردگی مانند استامینوفن برای کاهش عطسه و آبریزش بینی استفاده می شود. پزشکان معمولا تا 3 روز پس از برداشتن پانسمان بینی، قرص سرماخوردگی را تجویز می کنند.

قرص های آناهیل: قرص های آناهیل از ماده ای به نام بروملین موجود در آناناس ساخته می شوند. بروملین در کاهش رینیت و کبودی بینی بعد از عمل موثر است. قرص های آناهیل نیز برای تسکین التهاب پوست بسیار مفید هستند.

مصرف قطره و پماد بعد از جراحی بینی

یکی از نکات مهم در زمان مصرف داروهای بعد از جراحی بینی این است که در طول مصرف نیز باید در صورت بروز هرگونه اختلال و واکنش منفی بدن در مقابل مصرف داروهای بعد از جراحی بینی با پزشک خود در تماس باشید و شرایطتان را به او اطلاع دهید.
قطره بینی: قطره بینی معمولا برای جلوگیری از خونریزی احتمالی بعد از جراحی بینی تجویز می شود. یکی از معروف ترین قطره ها را می توان فنیل افرین نامید که هر 3 ساعت به مدت 3 تا 4 روز پس از عمل استفاده می شود.
پماد بعد از جراحی بینی: برای کاهش زخم ها و بخیه های بینی می توان از پمادهای ترمیم کننده استفاده کرد.
پماد تتراسایکلین و پماد اکسید روی دو مورد از مفیدترین پمادها هستند. پماد تتراسایکلین در داخل بینی و پماد زینک اکساید برای بخیه روی پوست استفاده می شود.

بعد-از-جراحی-بینی-چه-داروهایی-را-نباید-مصرف-کرد؟

بعد از جراحی بینی چه داروهایی را نباید مصرف کرد؟

زمانی که مورد جراحی بینی قرار میگیرید توجه داشته باشید که یک سری از داروها را نباید پس از جراحی مصرف نمایید. مصرف خودسرانه و نگان سهل انگارانه به مصرف داروهای بعد از جراحی بینی ممکن است در روند سلامت شما تاثیر نامناسب و حتی غیرقابل جبرانی داشته باشد.
قرص پردنیزولون: کورتیکواستروئیدها از جمله قرص پردنیزولون عوارض زیادی دارند و اصلا توصیه نمی شوند. اما در صورت نیاز به مصرف کورتیکواستروئیدها فقط باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

کلام آخر

هرگز از داروهایی مشابه داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده نکنید. همچنین به طور کلی از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین استفاده نکنید، زیرا خطر خونریزی بعد از جراحی بینی را افزایش می دهد.
همچنین از آنجایی که جراحی بینی به روش بیهوشی کامل است، باید هشت ساعت قبل از جراحی ناشتا باشید؛ لذا شب قبل از عمل از مصرف شیر، تخم مرغ و غذاهای سنگین یا پرچرب خودداری کنید و در این مدت زمان باقی مانده تا زمان عمل نباید دارو، آب و غذای خاصی مصرف نمایید. باید حتما کاملا تحت کنترل تیم پزشکی قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط