Close this search box.
علائم سرطان حنجره

سرطان حنجره و علائم آن

علائم سرطان حنجره

از مهمترین علائم سرطان خنجره می توان به گرفتگی صدا ،گلو درد و اشکال در بلع اشاره کرد. سرطان حنجره به علت تغییراتی  مانند دود سیگار و … که  در پوشش حنجره  روی می دهد  ایجاد می شود .

طبق تحقیقات صورت گرفته سالانه 2000 نفر در انگلستان به سرطان حنجره مبتلا می شوند و حدود 80 درصد از افرادی که به بیماری سرطان حنجره مبتلا می شوند، مرد هستند. در واقع این بیماری بیشتر یک بیماری مردانه محسوب می شود. همچنین بیشتر افراد  مبتلا به این بیماری بالای 55 سال سن دارند و دخانیات مصرف می کنند. بهتر است بگوییم، افراد غیرسیگاری مصون از ابتلا به این بیماری هستند.

شایع ترین علائم سرطان حنجره

• در صورتی که بیش از 4 هفته به گرفتگی صدا دچار شدید، بهتر است برای معاینات به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید، زیرا یکی از رایج ترین علائم سرطان حنجره، گرفتگی صدا است .
  • هنگامی که به مدت دو هفته دچار گلودرد، گوش درد و یا اشکال در بلع غذا شدید به پزشک مراجعه کنید .
  • اگر درد شدید در بلع غذا داشتید.
  • سرفه های مداوم نیز از یکی از علائم این بیماری به حساب می آید.
  • تنگی نفسی که همراه با گرفتگی صدا و مشکل در تولید صدا همراه باشد، از دلایلی است که باید در خصوص آن نگران شد.
  • زمانی که آسیب در شنوایی به طور ناگهانی ایجاد می شود.
  • یک توده، تورم یا التهاب در گلو احساس می کنید.
  • علائم دیگر این بیماری کاهش شدید وزن بدون دلیلی منطقی، بوی بد دهان، خستگی زیاد و بدون مورد، نفس نفس زدن و خس خس کردن است.

انواع سرطان حنجره

1.تومور های خوش خیم حنجره

تومور های خوش خیم معمولا قابلیت پخش شدن در قستمهای دیگر را ندارند واز آنجایی که این ضایعات سرطانی نیستند میتوان  آنها را به طور کامل درمان کرد.

انواع تومورهای خوش خیم حنجره

تومورهای ندول

تومورهای ندول، از انواع  شایع سرطان حنجره هستند که باعث تخریب  لایه فوقانی لامینیا پروپریا می شوند .اندازه ندول ها متفاوت است و در تارهای صوتی تشکیل می شود.ندول ها به صورت حاد ومزمن به تارهای صوتی آسیب میزنند.

در صورتی که میزان این ضایعات زیاد شود و استفاده از تارهای صوتی بیشتر شود درمان سخت تر خواهد شد.ندول ها معمولا در افراد جوان که تن صدای بالایی دارند مشهود تر است.

تومورهای پولیپ

تومورهای پولیپ به ضایعاتی گفته می شود که پر از مایع هستند و در قسمت میانی یکی از چین های صوتی به وجود می آیند .پولیپ ها، به سرعت بزرگ می­شوند زیرا خون رسانی به آنها به خوبی انجام می شود.ظاهر پولیپ ها به تاول شباهت دارد و جراحی آن ها در صورتی که کیست بزرگ شود نتایج خوبی را به همراه دارد.

تومورهای کیستی

این تومور ها، یکی از انواع سرطان  خوش خیم  حنجره هستند که در یکی از تارهای صوتی ایجاد می­شوند و امکان دو طرفه بودن آن­ها بسیار کم است اما در قسمت های عمیق بافت وجود خواهند داشت.

این تومورهای خوش خیم، به دلیل اینکه بسیار محکم و  پر از مایع هستند، می توانند سبب  سفت شدن چین تارهای صوتی و کاهش ارتعاش در آن ها شوند. در صورتی که کیست در لبه چین ها تشکیل شود می­تواند امکان تشخیص را مشکل ­کند.

در اکثر موارد دلیل بوجود آمدن این کیست ها می­تواند ارث باشد اما استفاده زیاد از تارهای صوتی و مسدود شدن غدد موکوزی نیز می­تواند دلیل ایجاد آن­ها باشد.روشهای مورد استفاده برای درمان کیست­های حنجره جراحی و کار بر روی صدا است.

تومورهای گرانولوم و زخم های تماسی

این نوع تومور در ناحیه غضروف آریتنوئید (غضروفی که تارهای صوتی را به هم وصل می کند تشکیل می شود. استفاده نادرست از تارهای صوتی، سرفه های مزمن و یا صاف کردن گلو باشد باعث تحریک این قسمت حنجره می­شود.

گاهی ممکن است در اثر قرارگرفتن  لوله های جراحی در این ضایعات خوش خیم به وجود بیایند. این ضایعات به دلیل محل تشکیل، تاثیری بر روی صدا نخواهند داشت. با این وجود، بیماران معمولا از درد در ناحیه گلو شکایت می­کنند. می توان به وسیله درمان های دارویی و کار بر روی صدا این بیماری را درمان کرد.

تومورهای پاپیلوما

نوع دیگری از تومورهای خوش خیم حنجره  پاپیلوما است که  مشابه زگیل به واسطه ویروس HPV   یا پاپیلومای انسانی به وجود می آیند. این ضایعات به سرعت رشد می کنند و قسمت های وسیعی از تارهای صوتی را می پوشانند. در صورتی که برای  درمان این تومورها اقدامی نکنیم، شاهد بروز مشکلات تنفسی خواهیم بود.

به دلیل اینکه امکان عود بیماری وجود دارد نیاز است بیمار چند بار در سال برای چکاب به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.برای درمان این تومور می توان از جراحی در کنار کار کردن بر روی صدا کمک بگیریم.

تومورهای لوکوپلاکی

تومورهای لوکوپلاکی ضایعات سفید رنگی هستند که عمدتا بر روی سطح تارهای صوتی تشکیل می شوند و با نمونه برداری تشخیص داده می شوند.  تماس بامحرک های شیمیایی مانند الکل علت ایجاد این ضایعات است.

درمان های دارویی می تواند به رفع این ضایعات کمک می کنند، اما برای جلوگیری از این ضایعات باید از این محرک ها دور ماند و تا جایی که ممکن است از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی پرهیز کرد.

2.تومور های بدخیم حنجره

تومورهای بدخیم نوعی از تومورها هستند قابلیت تکثیردر قسمت­های مختلف بدن را دارند و امکان عود کردن آن بعد از درمان وجود دارد.

علائم سرطان حنجره خوش خیم

• احساس درد در زمان بلع غذا
  • ورم  در ناحیه گردن
  • احساس درد در قسمت گوش و گلو
  • سرفه های ادامه دار
  • ایجاد تغییرات در صدا
  • ایجاد مشکل در تنفس

در صورتی که به صورت ادامه دار دچار علائم فوق شدید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

علائم سرطان حنجره بدخیم

• احساس کردن توده و برجستگی در گلو