سرطان حنجره و علائم آن

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

حنجره؛ عضوی در جلوی گردن انسان است که تشکیل دهنده تارهای صوتی فرد است. این عضو که به جعبه صوتی نیز معروف است با طول و عرضی 5 سانتی متری در بالای نای واقع شده است. در زیر و پشت حنجره نیز مری قرار دارد. حنجره نقشی اساسی در حرف زدن، نفس کشیدن و بلع غذا دارد و به دنبال آن سلامتی این عضو از بدن بسیار مهم است.

سرطان حنجره چیست؟

سرطان حنجره carcinoma که در اثر رشد سلولهای بدخیم در حنجره اتفاق می افتد و به دلیل اینکه شامل بخش های مختلف بلع، گفتار، گلو و حفاظت تنفسی می شود، به بیماری پیچیده مبدل شده است که برای درمان آن باید اهتمام لازم از سوی متخصص گوش، حلق و بینی اعمال شود.

علائم سرطان حنجره

از مهمترین علائم سرطان خنجره می توان به گرفتگی صدا ،گلو درد و اشکال در بلع اشاره کرد. سرطان حنجره به علت تغییراتی  مانند دود سیگار و … که  در پوشش حنجره  روی می دهد  ایجاد می شود . طبق تحقیقات صورت گرفته سالانه 2000 نفر در انگلستان به سرطان حنجره مبتلا می شوند و حدود 80 درصد از افرادی که به بیماری سرطان حنجره مبتلا می شوند، مرد هستند. در واقع این بیماری بیشتر یک بیماری مردانه محسوب می شود. همچنین بیشتر افراد  مبتلا به این بیماری بالای 55 سال سن دارند و دخانیات مصرف می کنند. بهتر است بگوییم، افراد غیرسیگاری مصون از ابتلا به این بیماری هستند.

سرطان حنجره و علائم آن

در صورتی که بیش از 4 هفته به گرفتگی صدا دچار شدید، بهتر است برای معاینات به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید، زیرا یکی از رایج ترین علائم سرطان حنجره، گرفتگی صدا است .

• هنگامی که به مدت دو هفته دچار گلودرد، گوش درد و یا اشکال در بلع غذا شدید به پزشک مراجعه کنید .
  • اگر درد شدید در بلع غذا داشتید.
  • سرفه های مداوم نیز از یکی از علائم این بیماری به حساب می آید.
  • تنگی نفسی که همراه با گرفتگی صدا و مشکل در تولید صدا همراه باشد، از دلایلی است که باید در خصوص آن نگران شد.
  • زمانی که آسیب در شنوایی به طور ناگهانی ایجاد می شود.
  • یک توده، تورم یا التهاب در گلو احساس می کنید.

علائم دیگر این بیماری کاهش شدید وزن بدون دلیلی منطقی، بوی بد دهان، خستگی زیاد و بدون مورد، نفس نفس زدن و خس خس کردن است.

عواملی که در مبتلا شدن به بیماری حنجره نقش دارند

• جویدن تنباکو یا مصرف مداوم سیگار
  • ویروس پاپیلوما انسانی که همان ویروس زگیل تناسلی است، گاهی اوقات از راه سکس دهانی منتقل می شود و به ابتلا به سرطان حنجره می انجامد.
  • رفلکس شدید و بازگشت اسید مری به معده
  • عدم مصرف سبزیجات و میوه های تازه

تشخیص سرطان حنجره

در گام نخست، متخصص گوش، حلق و بینی معده و گلو را مورد معاینه قرار می دهد و در صورتی که مشکوک به سرطان حنجره شود با راههای مختلف آن را تشخیص می دهد.

نازاندوسکوپی

به عنوان قدم بعدی برای تشخیص به حساب می آید. در این روش یک لوله ظریف با انعطاف پذیری بالا به نام آندوسکوپ که دوربین کوچکی به آن وصل است، از راه بینی به بدن انسان وارد می شود و با عبور از پشت گلو، مشاهدات را بر روی یک مانتیور به پزشک نشان می دهد.

لارنگوسکوپی

اگر طی روشی که در بالا گفته شد، پزشک، نتایج و مشاهدات خوبی از نازاندوسکوپی به دست نیاورد، لوله ای از طریق دهان مانند روش آندوسکوپی وارد بدن می شود و فعل و انفعالات گلو و حنجره را بررسی می کند.

بیوپسی

پزشک، نمونه ای از بافت مشکوک به سرطان را از بافت حنجره برداشته و آن را برای بررسی دقیق تر به آزمایشگاه می فرستد تا مورد آزمایش قرار بگیرد.

اسکن توموگرافی

CT یا توموگرافی محوری کامپیوتری (CAT) از داده های اشعه ایکس، تصاویر دوبعدی و سه بعدی را به دست می آورد که وجود و شیوع سرطان حنجره را بررسی می کند.

ام آر آی MRI

در این روش از اشعه ایکس استفاده نمی شود و به عنوان یکی از پیشرفته ترین روشهای تصویربرداری، تصویرهای بافت درونی گلو و حنجره قابل مشاهده است. با این روش بیماری قابل تشخیص است.

اسکن PET

ماده ای به نام رادیوتراکتور در دوز پایین در یکی از رگ های بیمار تزریق می شود. تصاویری سه بعدی با ردیابی که از بدن عبور می کند و جذب گلو و حنجره می شود به دست می آید که برای تشحیص بیماری سودمند است.

اسکن سونوگرافی

اسکن سونوگرافی یا اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای بررسی سرطان در غدد لنفاوی استفاده می شود.

درمان سرطان حنجره

درمان سرطان حنجره که تا میزان زیادی به رشد و گسترش آن در گلو بستگی دارد، پزشک برای آن درمان مناسب را تجویز می کند.

رادیوتراپی

به کمک رادیوتراپی درمان صورت می گیرد و امکان اینکه به صورت موقتی بر صدا و یا بلع تاثیر گذار باشد، وجود دارد اما جای نگرانی وجود ندارد. زیرا به حالت اولیه خود برمی گردد و در صورتی که به موقع تشخیص داده شود، نتیجه عملیات رادیوتراپی موفقیت آمیز خواهد بود. این روش، برخی از اوقات با شیمی درمانی ترکیب می شود. دوره درمان آن از 3 تا 5 هفته متغیر است.

جراحی

برش آندوسکوپی، برداشت جزئی یا کلی از حنجره نیز به عنوان سه روش برای جراحی حنجره به حساب می آید.

در برش آندوسکوپی، سرطان با استفاده از لیزر یا تیغ کوچک از بین می رود. در جراحی حنجره جزئی یک سوراخ موقت در گلوی بیمار ایجاد شده و لوله ای داخل گردن بیمار می شود که پس از بهبودی لوله خارج می شود.

در برداشت کلی ، به دلیل برداشت تارهای صوتی، بیمار نمی تواند به راحتی صحبت کند. سوراخی دائمی در گلوی بیمار برای راحت تنفس کردن او ایجاد می شود.

شیمی درمانی

داروهایی قوی برای کاهش بیماری به بیمار تزریق می شود. این تزریق به سلولهای سرطانی حمله کرده و آسیب آن ها را متوقف می کند.

ستوکسیماب (Cetuximab)

بیولوژی درمانی، رشد و تولیدمثل سلولهای سرطانی را با اختلال روبرو می کند.

بیمارانی که علاوه بر سرطان حنجره به بیماری های کلیوی، قلبی و عفونی مبتلا هستند از روش درمانی شیمی درمانی نمی توانند استفاده کنند. برهمین اساس بیولوژی درمانی بر روی آنها انجام می شود. معمولا این درمان تا هفت هفته به طول می انجامد.

آینده سرطان حنجره

هر نوع از سرطان به شرط آنکه برای از بین بردن آن اقدام به موقع انجام شود، قابل درمان است. از آنجایی که سرطان حنجره یک سرطان نادر است، تشخیص به موقع آن می تواند به روند درمان و بهبودی کمک بسیاری کند .

در حالت مزمن سرطان حنجره پس از برداشتن حنجره، حرف زدن به دلیل نبود تارهای صوتی غیر ممکن می شود. با این حال یک متخصص گفتار درمانی می تواند به شما روش حرف زدن به کمک مری را یاد بدهد. پروتز های هوایی که می توانند صدا را شبیه سازی کنند نیز می توانند به این افراد کمک کنند. این وسیله در هنگام عمل جراحی کار گذاشته می شود.

از مهمترین خدمات دکتر قربانی متخصص گوش و حلق و بینی

درمان خرخر