پولیپ بینی چگونه قابل درمان است؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

پولیپ بینی توده نرم، بدون درد و غیر سرطانی در مخاط بینی یا سینوس ها هستند. از نظر ظاهری، مانند انگور آویزان یا اشک بوده و ناشی از التهاب مزمن می باشند و می تواند با آسم، حساسیت، عفونت مکرر، حساسیت، برخی از اختلالات ایمنی و حساسیت به داروها همراه باشد. پولیپ ها، توده هایی خاکستری و گاها بی رنگ هستند. پولیپ بینی، در بافت ملتهب مخاط بینی رشد می کند. مخاط، یک لایه بسیار مرطوب است که از قسمت داخلی بینی و سینوس محافظت می کند و هوای تنفسی را مرطوب می نماید. در زمان بروز عفونت یا سوزش ناشی از حساسیت، مخاط بینی متورم و قرمز می شود و ممکن است مایعی تولید کند که بیرون بیاید. با تحریک طولانی مدت، مخاط ممکن است پولیپ ایجاد کند. پولیپ، رشدی مانند یک کیست کوچک دارد که می تواند راه های بینی را مسدود کند.

پولیپ-بینی

علت ایجاد پولیپ چیست؟

ممکن است موارد ارثی در ایجاد پولیپ بینی نقش داشته باشند. امکان دارد دلایل ژنتیکی باعث التهاب در مخاط بینی شده و پولیپ بینی را ایجاد کند. در برخی مواقع، امکان دارد افراد پولیپ داشته باشند و هیچگونه مشکل بینی قبلی نداشته باشند، اما محرک هایی برای ایجاد پولیپ بینی ممکن است وجود داشته باشد. این محرک ها عبارتند از :

• آسم
  • رینیت آلرژیک
  • عفونت های مزمن سینوسی
  • حساسیت به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسیپرین یا ایبوپروفن

درمان-پولیپ-بینی

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی معمولا در مناطقی ایجاد می شوند و رشد می کنند که سینوس های فوقانی در بینی تخلیه شده و بیمار متوجه ایجاد آن نمی شود، زیرا پولیپ دارای عصب نمی باشد. پولیپ ها وقتی به اندازه کافی بزرگ شوند، باعث مسدود شدن مجاری بینی می شوند.

علائم پولیپ بینی عبارتند از :

• کاهش حس بویایی
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • تولید مخاط های زیاد بینی و خارج شدن از گلو
  • آپنه خواب
  • احساس فشار در ناحیه سر و صورت
  • خارش در نواحی اطراف چشم
  • افت یا عدم حس بویایی
  • خر و پف های شدید
  • تنفس از طریق دهان
  • احساس درد در پیشانی و صورت

در صورت وجود عفونت سینوسی، علاوه بر پولیپ درد یا سردرد نیز ایجاد می شود.

تشخیص پولیپ بینی

پولیپ بینی از طریق معاینه بالینی به راحتی قابل تشخیص می باشد. متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از وسیله ای به نام آندوسکوپ، بینی بیمار را معاینه می کند. اگر پولیپ بینی در سینوس بیمار نفوذ کرده باشد، ممکن است نیاز به انجام آندوسکوپی بینی باشد. دراین روش، پزشک یک لوله منعطف و نازک با یک نور و دوربین را به قسمت های داخلی بینی هدایت می کند تا بتواند با مشاهده بهتر، درمان موثری را انتخاب نماید. برای تعیین محل دقیق و اندازه پولیپ ممکن است MRI یا سی تی اسکن لازم شود. پولیپ ها، به عنوان نقاط مات روی این اسکن ها ظاهر می شوند. آزمایشاتی که به منظور شناخت علت آلرژی وجود  دارند، می توانند به پزشکان در تشخیص منبع التهاب مداوم بینی کمک نمایند.

پولیپ-بینی-چیست

درمان پولیپ بینی

برای درمان پولیپ بینی روش های مختلفی وجود دارد که در این قسمت به بررسی آن ها می پردازیم:

• کورتیکواستروئیدهای بینی

استفاده از داروهای  کورتیکواستروئیدها مناسب برای کوچک کردن پولیپ بینی است که به صورت اسپری بینی مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت هر گونه التهاب و یا ورم کاهش پیدا می کند .

• داروها

پزشک، از داروهایی برای جلوگیری از هر گونه التهاب مزمن سینوسی استفاده می نماید و برای بیمار تجویز می کند. از جمله این داروها، آنتی بیوتیک و یا آنتی هیستامین ها می باشند .

• جراحی

در جراحی پولیپ بینی، علاوه بر اینکه باید پولیپ خارج شود، با استفاده از آندوسکوپ، داخل سینوس ها نیز تخلیه می گردد. در غیر این صورت ممکن است پولیپ بینی بیمار عود کند. این جراحی به دو صورت بیهوشی و نیمه بیهوشی انجام می شود. جراحی به مدت 20 دقیقه الی 1 ساعت زمان نیاز دارد. مدت زمان مورد نیاز، بستگی به میزان سینوس های درگیر شده دارد. جراحی پولیپ بینی هنگامی انجام می شود که پزشک تشخیص دهد که بیمار با استفاده از داروها، درمان صورت نمی گیرد. جراحی، در واقع آخرین مرحله محسوب می شود.

جراحی دو نوع دارد پلی پکتومی و آندوسکوپیک سینوسی .

جراحی پلی پکتومی : برای انجام این جراحی پزشک از بی حسی موضعی استفاده می شود و با استفاده از یک انبر یا میکرودبریدر برای برداشتن پولیپ اقدام می کند در گام نخست به برداشت پولیپ های عقب تر اقدام می کند و برای کنترل خونریزی با استفاده از یک منقبض کننده عروق موضعی و با قرار دادن بانداژ مانع می شود .

جراحی آندوسکوپیک سینوس: با انجام این جراحی، به طور کامل پولیپ بهبود پیدا می کند و حتی تمامی مشکلاتی که در علائم پولیپ بینی وجود دارد به طور کامل برطرف می شود مانند درمان بویایی و چشایی. هدف جراحی آندوسکوپیک سینوس درمان کامل پولیپ بینی و برداشت هر گونه انسداد ایجاد شده می باشد .این جراحی بدون هیچ گونه برشی به وسیله آندوسکوپ که سر آن دوربین کوچکی قرار گرفته می توان حفره های ایجاد شده را به خوبی مشاهده کرد و با استفاده از وسایل مخصوص آن ها را خارج کرد، و گاهی نیاز است برای خارج کردن پولیپ ها به روش لیزر استفاده شود. برای خارج کردن پولیپ به وسیله ی لیزر، از محلول آب گرم به صورت اسپری استفاده می شود و سپس پرتوی لیزر با کمترین شدت تابانده می شود تا پولیپ به طور کامل از بین برود .

مراقبت‌های بعد از جراحی پولیپ بینی

• به هنگام درد می توانید از مسکن استفاده کنید .
  • داروها را طبق نسخه پزشک استفاده کنید .
  • از تخلیه بینی تا دوهفته خودداری کنید تا خونریزی ایجاد نشود .
  • از رفتن به محیط های آلوده خودداری کنید.
  • بعد از یک هفته از جراحی پولیپ بینی می توانید رانندگی کنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین ورزشی خودداری کنید.

12 + چهار =

Call Now Buttonتماس سریع با دکتر قربانی