Search
Close this search box.
تروما در دهان و حلق

تروما در دهان و حلق

سوختگی ها با مایعات داغ معمولاً در اطفال روی می دهد.سوختگی های قلیایی و اسیدی بر اثر اشتباه گرفتن محتویات بطری ( نظیر قلیاب ، اسانس سرکه ، مایعات پاک کننده ) یا در تلاش برای خودکشی ( اسید هیدروکلریک ، سود سوزآور ، اسانس سرکه ، اسید سولفوریک ) عمدتاً در بزرگسالان روی می دهد .

تظاهرات بالینی

  • بسیار وخیم هستند
  • درد شدید در دهان و حلق
  • افزایش ترشح بزاق
  • دشواری در بلع
  • قرمزی
  • تشکیل وزیکول ها در بخش درگیر مخاط

بعداً یک غشاء سفید و تخت با لبه های قرمز پررنگ و ادم مخاطی ظاهر می شود .مواد سوزاننده معمولاً بلعیده می شوند به گونه ای که مخاط مری ، معده و روده نیز ممکن است درگیر شود بیمار ممکن است در شوک باشد.

تشخیص

تشخیص مبتنی بر شرح حال و یافته های موضعی در دهان ، حلق و بافت های دور دهان است ، درگیری معده و مری باید در اسرع وقت ( حداکثر در عرض 8 روز ) با استفاده از آندوسکوپی دقیق بررسی شود.نوع مایع و مقدار آن باید تعیین و حتی الامکان مایع بلعیده شده تست گردد.

تروما در دهان و حلق
تروما در دهان و حلق

درمان

درمان مشتمل است بر نوشیدن مقادیر زیادی آب یا شیر .اسیدها با بیکربنات سدیم یا نمک های منیزیم خنثی می شوند .قلیاها با آبلیمو یا سرکه رقیق شده خنثی می شوند .درمان شوک ممکن است لازم باشد .درمان موضعی دهان و حلق مشتمل است بر قرص های لوزی شکل یا مکعب های یخ ، دهان شویه های ولرم ، احتمالاً به همراه مکمل های لیدوکایین ، مسکن ها ، رژیم غذایی آبکی و سرد ، آنتی بیوتیک ها و استرویید ها .

اجسام خارجی در دهان و حلق

شیوع این ها در دهان و حلق کمتر از مری است ، اجسام خارجی کوچک و نوک تیز نظیر تکه استخوان ، تیغ ماهی ، موهای مسواک ، سوزن ، ناخن یا تکه چوب یا شیشه ممکن است در لوزه ، قاعده زبان ، والکولا یا دیواره خارجی حلق گیر کند اجسام خارجی بزرگ تر نظیر تکه هایی از اسباب بازی و استخوان ماهی و … اغلب قبل از ورود به مری در سینوس پیریفورم یاه هیپوفارنکس گیر می افتد.

تشخیص

تشخیص مبتنی بر شرح حال است که معمولاً از روش های مختلفی چون رادیوگرافی ، آندوسکوپی صورت می گیرد.

درمان

درآوردن ابزاری جسم خارجی باید در اسرع وقت انجام گیرد زیرا خطر نکروز فشاری یا آسیب مخاطی وجود دارد که به تشکیل آبسه یا مدیاستینیت می انجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط