علت خرخر کردن

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

خرخر و یا خروپف (Snoring) صدایی بلند و اغلب آزار دهنده است و زمانی که جریان هوا به آرامی از بافت های گلو عبور می کند  و باعث لرزش بافت ها می شود اتفاق می افتد. همه افراد در طول زندگی خرخر کردن را تجربه می کنند، اگر خرخر درمان نشود می تواند به یک مشکل مزمن تبدیل گردد. در مواردی خروپف می تواند نشان دهنده مشکلات جدی از وضعیت سلامتی افراد باشد. خروپف یکی از مواردی است که ممکن است باعث آزار و اذیت همسرتان نیز شود.

با تغییر سبک زندگی، کاهش وزن، عدم نوشیدن الکل قبل خواب می تواند تا حدودی این مشکل را کاهش دهد.

به علاوه در بعضی موارد ممکن است جراحی تنها راه درمان خرخر کردن باشد.

علت خرخر کردن

خرخر کردن می تواند به دلایل مختلفی مثل آناتومی دهان و سینوس ها، مصرف الکل، آلرژی، سرماخوردگی و اضافه وزن بوجود بیاد. هنگامی که شما بخواب عمیق می روید، عضلات موجود در سقف دهان شما (کام نرم)، زبان و گلو شل می شود. بافت های موجود در گلو می توانند به حدی شل شوند که بخشی از راه هوایی را مسدود کرده و باعث لرزش شوند. هر چه راه هوایی تنگ تر و باریک تر شود، جریان هوا جمع شده قوی تر شده و باعث افزایش لرزش بافت می شود و همین امر دلیل تولید صدای بلند خروپف است.

آناتومی دهان، یعنی داشتن کام نرم و نازک می تواند راه هوایی را تنگ کند. افرادی که دچار اضافه وزن هستند ممکن است در پشت گلو خود بافت های اضافی داشته باشند که این یاعث تنگ شدن راه هوایی و در نتیجه خرخر می شود.

مصرف زیاد الکل، مصرف زیاد الکل مخصوصا قبل خواب باعث شل شدن عضلات گلو شده و دفاع طبیعی بدن را در مقابل انسداد مجاری هوایی کاهش می دهد.

مشکلات بینی، احتقان مزمن بینی و انحراف تیغه بینی نیز در خروپف نقش دارد.

وضعیت و حالت خوابیدن، معمولا خوابیدن به پشت باعث ایجاد صدای بلندتر خروپف می شود. زیرا در این حالت مجاری هوایی تنگ تر می شود.

علائم خرخر کردن

کسانی که خرخر و یا خروپف می کنند اغلب به اختلال آپنه انسدادی خواب ((OSA) obstructive sleep apnoea) دچار هستند. البته این بدین معنی نیست که همه افرادی که خروپف می کنند به آپنه انسدادی خواب مبتلا هستند. اگر خرخر کردن با علائم زیر همراه باشد باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد:

• نفس کشیدن به طور مشهود در خواب متوقف شود.
  • خواب آلودگی مفرط در طول روز
  • عدم تمرکز
  • گلودرد در هنگام بیماری
  • سردرد در هنگام صبح
  • فشارخوان بالا
  • درد قفسه سینه در شب
  • صدای خرخر به حدی بلند باشد که باعث اختلال در خواب دیگران شود.

خرخر کردن در کودکان، با علائمی مثل عدم توجه و تمرکز، مشکلات رفتاری و یا عملکرد ضعیف در مدرسه همراه است.

علت خرخر کردن

چه زمانی برای درمان خرخر باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز هریک از علائم بالا باید با پزشک مشورت نمود. ممکن است علت خروپف آپنه انسدادی خواب باشد. گاهی اوقات علت خروپف در کودکان می تواند به علت آپنه انسدادی خواب باشد. مشکلات بینی و گلو مانند لوزه های بزرگ شده که باعث باریک شدن راه هوایی کودک شده و در نتیجه آپنه انسدادیاتفاق می افتد.

چگونه خرخر را تشخیص دهیم ؟

هنگامی که فردی برای درمان خرخر به پزشک مراجعه می کند پزشک کلیه ی عادت های غذایی و یا داروهایی که استفاده می کند را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که مشکلی در آن وجود نداشته باشد مجاری بینی بیمار را معاینه می کند .اکثر افراد به دلیل خر خر کردن شبانه در مواقع خواب دچار تنگی نفس می شوند .پزشک امکان دارد شما با به یک لابراتوار خواب بفرستد تا بررسی و معاینات لازم را بر روی شما به هنگامی که خواب هستید انجام دهد .

خرخر کردن چه عوارض را در پی دارد؟

خروپف کردن علاوه بر اینکه می تواند باعث اختلال در خواب شریک زندگی و یا اطارفیان شما شود ممکن است خرخر با OSA نیز همراه باشد. عوارض دیگری که خروپف به همراه دارند شامل موارد زیر است:

• خواب آلودگی روزانه
  • عصبانیت مکرر
  • عدم تمرکز
  • خطر ابتلا به فشارخون، مشکلات قلبی و سکته مغزی
  • افزایش خطر بروز مشکلات رفتاری، از جمله پرخاشگری و یا مشکلات خواب در کودکان
  • افزایش خطر تصادفات به دلیل کمبود خواب

جراحی

سومنوپلاستی یکی از جراحی هایی محسوب می شود که برای رفع انسداد مجاری هوایی از طریق امواج رادیویی پر فرکانس صورت می گیرد و باعث رفع انسداد مجاری هوایی می شود.

برای مشاهده بر روی تصویر زیر کلیک کنید

اختلال خواب

نتیجه گیری

با مطالبی که عنوان کردیم این نتیجه حاصل می شود که خرخر کردن ممکن است تاثیر مهمی بر زندگی فردی ما داشته باشد و در صورت مراجعه نکردن به پزشک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و به دنیال آن بروز عوارض صدمات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

چهار × سه =

تماس سریع با دکتر قربانی