سرطان زبان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

سرطان زبان

آیا سرطان زبان کشنده است ؟

علائم سرطان در بزرگسالان چیست ؟

شکل سرطان زبان چگونه است ؟

امروزه یکی از شایع ترین سرطانها، سرطان زبان و سرطان دهان است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و اگر قبل از شدت گرفتن ، تشخیص داده شود ، درمان آن قابل انجام است .به وجود آمدن سرطان زبان امری غیر قابل پیش بینی ولی همان طور که گفتیم قابل کنترل است.

انواع سرطان زبان از نظر بافت

• سرطان زبان نافذ:در این شکل قرحه ای که روی زبان موجود است از طرف عمق بزرگ می شود و تمام عضلات زبان بیمار مبتلا به این نوع سرطان زبان را فرا می گیرد.
  • سرطان زبان جوانه :در این شکل جوانه هایی بر روی زخم پدید می آید که مانند قارچ است و از کناره های زخم تجاوز می کند.
  • سرطان زبان ارتشاحی :این ارتشاحات که در قاعده سرطان پیدا می شود قبل از زخمی شدن سرطان به وجود می آید.

عوارض سرطان زبان

بیمار به دلیل جذب سموم و بی غذایی دچار کاهش وزن شده و دچار ضعف شدید و پریدگی رنگ پوست می شود.در برخی موارد به دلیل برنکوپنوموئی یا پارگی عروق خونی ، بیمار دچار خونریزی می شود و در صورت عدم رسیدگی به موقع در مرکز درمانی جان خود را از دست خواهد داد.

• عفونت زخم های سطح زبان
  • خونریزی زخم های سطح زبان
  • ایجاد زخم بر روی سطح زبان
  • به وجود آمدن قرمزی بر روی سطح زبان
  • احساس سوزش هنگام استفاده از مزه های ترش
  • احساس درد شدید از برجستگیها و زخمهای روی سطح زبان

عوامل موثر درایجاد سرطان زبان

• سیگار از جمله عوامل محرک در ایجاد سرطان زبان است.
  • افرادی که دچار ضعف ایمنی ، بیماری های کبد ، ریوی و قلبی هستند بیشتر در معرض سرطان زبان قرار دارند .

نشانه های سرطان زبان در فاز اول

شروع این بیماری علائم بارزی ندارد و صرفاً از تغییر رنگ و ایجاد زخم بر روی زبان و همچنین شل بودن زبان هنگام صحبت کردن می توان علائم خطر را دریافت و به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی  جهت بررسی مراجعه نمود.

• دردناک شدن زبان و زخم سطح آن
  • بد بو شدن بزاق دهان و همچنین خون آلود شدن آن
  • زخم ها عمیق شده و با مالیدن پورت کوتونی روی آن خون آلود می شود.

نشانه های سرطان زبان در فاز دوم

غدد لنفاوی زیر فک و چانه و غدد لنفاوی گردنی به سمتی که تومور ایجاد شده بزرگ می شوند و حالتی سفت و دردناک پیدا می کنند.احساس درد و همچنین اختلال در حرکت زبان هنگام صحبت وجود زخم بر روی زبان و احساس سوزش .

استفاده از الکل از عوامل محرک در ایجاد سرطان زبان است.

نتیجه سرطان زبان

همان گونه که گفته شد سرطان زبان یکی از سرطان های شایع است بهتر است در صورت هر گونه علائمی سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا در صورت مبتلا شدن سریعاً تحت درمان قرار بگیرید.

دیگر مقالات سایت دکتر قربانی متخصص گوش و حلق و بینی

2 thoughts on “سرطان زبان

1. ندا - ژانویه 15, 2019 در 9:15 ق.ظ

سلام آقای دکتر اگر هر کدام از علائم های سرطان را داشته باشیم یعنی سرطان زبان داریم ؟من خیلی نگرانم ممنون میشم هر چه زودتر پاسخ دهید

• drghorbani - می 20, 2019 در 7:29 ق.ظ

سلام بهتر است به پزشک معالج مراجعه نمایید.

سه × سه =

Call Now Buttonتماس سریع با دکتر قربانی