Search
Close this search box.
خونریزی بعد از عمل بینی

خونریزی بعد از عمل بینی

افرادی که قصد جراحی بینی دارند، نگرانی ها و سوالات مختلفی دارند که بخش عمده این نگرانی ها مربوط به عوارض احتمالی می باشد. یکی از پر تکرار ترین این مسائل، عوارضی همچون خونریزی بعد از عمل بینی می باشد که  بیماران در خصوص این اتفاق و میزان خطر آن نگران هستند.

 در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با عارضه خونریزی بعد از عمل بینی بیشتر آشنا کنیم تا به این واسطه از نگرانی شما کاسته شود.

خونریزی بعد از عمل بینی

خونریزی بعد از عمل بینی چگونه است؟

در ابتدا لازم به ذکر است که طی جراحی زیبایی بینی، بافت بینی دچار تغییرات زیادی می شود و میزان خونریزی بعد از عمل بینی با توجه به میزان دستکاری پزشک معالج، شرایط بهبودی فرد و… متفاوت است.

 برای مثال در جراحی های ترمیمی، بیشتر اصلاحات روی قسمت غضروفی بینی صورت می گیرد و این موضوع طبیعتا روی دوره نقاهت و عوارض پس از جراحی تاثیر می گذارد. در نتیجه می توانیم بیان کنیم که میزان خونریزی بعد از عمل بینی تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله تخصص جراح، نوع عمل، شرایط فرد و… متفاوت خواهد بود.

اما بیماران قادر هستند با انجام یکسری نکات این مشکلات را برطرف کنند، تا به مرحله خطرناک نرسد.

دلایل بروز خونریزی بعد از عمل بینی

1.فشار خون بالا

همان طور که گفته شد، عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند روی این موضوع تاثیر بگذارند. یکی از این دلایل، فشار خون بالای مراجعین می باشد. فشار خون بالا را می توان یکی از اصلی ترین دلایل خونریزی بینی دانست.

 بنابراین لازم است که پزشک معالج در خصوص سابقه ابتلا فرد به بیماری های فشار خون، اختلالات انعقادی خون و… اطلاعات کافی کسب کند. معمولا پزشک در معاینات قبل ازعمل، فشار خون و ضربان قلب را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند از بروز این عوارض پیشگیری نماید.

2. مصرف داروهای ضد انعقاد خون

عده ای از مراجعین نیز هستند که آسپرین و سایر دارو های ضد انعقاد خون مصرف می کنند. مصرف این دسته از دارو ها سبب می شود تا بعد از عمل، شاهد بروز خونریزی باشیم.

دارو هایی همانند ایپوبروفن، دیکلوفناک، ناپروکسن، پیروکسیکام و… نیز دارای اثرات مشابه می باشند.  این داروها  در دسته داروهای مسکن قرار می گیرد اما برای مراجعین جراحی بینی توصیه نمی شود. بهتر است در فواصل نزدیک به جراحی، برای جلوگیری از بروز خونریزی بعد از عمل بینی از مصرف آن ها پرهیزکنیم.

3. فرم بینی بیمار

همچنین لازم به ذکر است که فرم بینی شخص نیز جز دلایل خونریزی بعد ازعمل بینی تلقی می شود. در واقع آن دسته از مراجعین که دارای بینی هایی با انحراف شدید می باشند، بیشتر از سایر افراد در معرض وقوع خونریزی بینی هستند.

 دلیل این موضوع این است که اقدامات جراحی بیشتری روی این فرم از بینی شکل می گیرد و احتمال پارگی عروق خونی افزایش می یابد.

4. خشکی بینی

خشکی بینی بعد از عمل نیز سبب می شود که مخاط بینی ملتهب شده و اگر این مشکل دنباله دار شود، خونریزی بعد از عمل بینی رخ می دهد. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند روزی سه بار بینی خود را با استفاده از سرم مخصوص شست و شو تمیز کنند تا از بروز خشکی پیشگیری شود.

پیشگیری خونریزی بعد از عمل بینی

توصیه هایی برای پیشگیری خونریزی از بعد از عمل بینی

روش ها و راهکارهای متعددی وجود دارد که رعایت و اجرای آن ها سبب می شود تا احتمال بروز خونریزی بعد ازعمل بینی کاهش یابد که در این قسمت قصد داریم به آن ها بپردازیم.

در قدم اول توصیه می شود که کمپرس آب سرد را فراموش نکنید. هنگامی که یخ را روی بینی قرار می دهید، فشار خون در قسمت بینی کاهش می یابد.این کاهش فشار خون سبب می گردد تا بروز خونریزی بعد از عمل بینی به مقدار چشمگیری کاهش یابد.

 درست است که خونریزی از بینی نگران کننده است اما بدانید که خونریزی های خفیف به راحتی قابل درمان است. شما با استفاده از دارو های مناسب که پزشک آن ها را برایتان تجویز می کند می توانید از خونریزی های مجدد جلوگیری نمایید.

تا حد امکان بعد از عمل بینی، از فین کردن و یا عطسه کردن بپرهیزید زیرا این موارد می تواند بسیار خطرناک باشد. در مواقعی که قصد دارید نواحی داخلی بینی خود را تمیز کنید، از دستمال کاغذی و یا پنبه های تمیز استفاده کنید تا خطرات احتمالی را کاهش دهید. البته گاهی شرایطی پیش می آید که احتمال عطسه کردن افزایش می یابد. بنابراین در قدم اول توصیه می کنیم از بوییدن عطر و… جلوگیری کنید. اگر عطسه دارید، سعی کنید از دهان عطسه کنید تا فشار حداقلی به بینی و عروق موجود در آن وارد شود.

استفاده از تامپون برای کاهش خونریزی بعد از عمل بینی

بسیاری از متخصصان و جراحان هستند که بعد از جراحی بینی، از تامپون استفاده می کنند. دلایل اصلی استفاده از تامپون جلوگیری از بروز خونریزی و حفظ فرم بینی بعد از عمل است .

در واقع تامپون سبب می شود تا بینی تمیز نگه داشته شود و خونابه های داخل آن جذب شود. این کارهمچنین احتمال خطر عفونت را کاهش می دهد.

در واقع باید بگوییم که خونریزی بینی در روز های اول و یا حتی هفته اول پس از جراحی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. شما می توانید با رعایت موارد ذکر شده در این مقاله از میزان این خونریزی بکاهید. در صورتی که خونریزی بینی شما در حجم و یا مدت زیاد ادامه پیدا کرد، توصیه می کنیم حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 دکتر جهانگیرقربانی یکی از متخصصین با تجربه در حوزه جراحی بینی می باشد که شما با مراجعه به وی می توانید تجربه یک عمل بینی موفقیت آمیز را داشته باشید.

 در صورتی که در  زمینه خونریزی بعد از عمل بینی نیاز به مشاوره و راهنمایی های بیشتری دارید می توانید از طریق قسمت نظرات سایت با ما ارتباط برقرار نمایید و نسبت به رفع مشکلات خود اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط