Search
Close this search box.
افتادگی بینی بعد از عمل

افتادگی بینی بعد از عمل

افتادگی بینی بعد از عمل یکی از نگرانی‌های عمده افرادی است که قصد انجام عمل جراحی بینی را دارند. جراحی‌ زیبایی بینی یک از جراحی های رایج است که طرفداران بیشماری در همه کشورها دارد.

امروزه با توجه به پیشرفت های زیادی که در زمینه عمل بینی انجام گرفته، عوارض کمتری دربیمار ایجاد می‌شود. اما یکسری مشکلات وجود دارد که منجر به عوارضی از جمله افتادگی بینی بعد از عمل می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع و نحوه پیشگیری از آن بپردازیم.

علت افتادگی بینی بعد از عمل

علت افتادگی بینی بعد از عمل

علت افتادگی بینی بعد از عمل به دو دسته تقسیم می‌شود که یکی مربوط به بیمار و دیگری مربوط به پزشک است. از جمله مواردی که می‌تواند منجر به افتادگی بینی می شود می‌توان به نداشتن تبحر جراح اشاره کرد.

مورد بعدی که با بیمار مرتبط است انجام ندادن توصیه ها و مراقبت های پس از عمل توسط بیمار است. یکی از مهمترین عوارضی که ممکن است از این بی توجهی بوجود بیاید، افتادگی بینی است.

عوامل مؤثر بعد افتادگی بینی بعد از عمل

افتادگی بینی بعد از عمل در انواع بینی‌ها ممکن است رخ دهد. اما این عارضه در بینی های گوشتی بیشتر به چشم می آید. از آنجایی که در بینی های گوشتی ضخامت پوست بینی بیشتر است، به‌ همین دلیل در این نوع بینی افتادگی بیشتر رخ می‌دهد. درادامه به یکسری عوامل که در افتادگی بینی بعد از عمل می تواند مؤثر باشد اشاره خواهیم کرد.

1. افتادکی بینی بعد از عمل در اثر افزایش سن

افزایش سن و پیری از جمله عواملی که باعث می‌شود بینی بعد ازعمل دچار افتادگی شود. در افراد مسن تکیه‌ گاه‌هایی که در نوک بینی قرار دارد ضعیف تر شده و این‌ گونه به‌ نظر می‌رسد که بینی درحال رشد است.

یکسری تغییرات با افزایش سن در حالت بینی ایجاد می‌شود و بینی حالت افتادگی به خود می گیرد. البته این مشکل در همه افراد قابل رؤیت است چه افرادی که عمل بینی را انجام داد‌ه‌ و چه افرادی که انجام نداده‌اند.

بنابراین با بالا رفتن سن می‌توان افتادگی نوک بینی و بزرگی را در افراد مشاهده کرد، اما میزان این افتادگی در همه یکسان نیست. بنابراین می توان نتیجه گرفت که افزایش سن و پیری می‌تواند در شکل و ظاهر بینی و همچین افتادگی بینی دخیل باشد.

2.افتادگی بینی بعد از عمل در اثر روش جراحی

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در بروز افتادگی بینی بعد از عمل نقش داشته باشد، روش‌ جراحی است. روش‌های جراحی بینی به دو روش تقویتی و کاهشی تقسیم می‌شود. در زمان قدیم برای جراحی بینی از روش کاهشی استفاده می‌شد، البته امروزه هم به‌ ندرت از این روش استفاده می‌شود.

طبق نتایجی که در درازمدت به‌ دست‌ آمده، جراحی  بینی به روش کاهشی باعث ایجاد افتادگی بینی می‌شود. علاوه‌ بر این‌ روش کاهشی ممکن است سبب عوارضی مانند تضعیف ساختار غضروف بینی و به دنبال آن بدشکلی و ناهمواری بینی شود.

 اما در روش جراحی تقویتی تلاش می‌شود که با تقویت غضروف‌های بینی، شکل بینی به حالت خوش فرم درآید. نتایج حاصل از جراحی‌های تقویتی نشان می دهد که بینی در درازمدت ثبات بهتری دارد.

در این روش سعی می‌شود که از بافت بینی به‌ صورت حداقل کاسته شود و در عوض بر روی تقویت کردن بینی‌ کار شود. به‌ همین دلیل نیاز است که پیوندهایی در قسمت بینی انجام شود وبرای آن از بافت خود بینی در قسمت پایین استفاده می‌شود.  به‌ عنوان مثال در قسمت بین سوراخ های بینی پایه‌ای بنام غضروف کار گذاشته می شود که استحکام بینی را افزایش دهد و از افتادگی بینی بعد از عمل جلوگیری شود.

پیشگیری از افتادگی بینی بعد از عمل

پیشگیری از افتادگی بینی بعد از عمل

همانطور که گفتیم افتادگی بینی بعد ازعمل ممکن است در اثر دو عامل بسیار مهم رخ دهد که یکی از آن‌ها مهارت پزشک و دیگری بی توجهی بیماربه توصیه های پزشک می‌باشد. بنابراین اولین قدم  جهت پیشگیری از افتادگی بینی اینست که بهترین جراح بینی در تهران را انتخاب کنید‌‌.

جراح بینی می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مناسب باعث شود که علاوه‌ بر زیبا ساختن فرم بینی، تغییرات آن زیاد به چشم نیاید. به عنوان مثال در بینی‌های گوشتی از گرافت غضروفی برای‌ شکل دهی به بینی استفاده می شود و تغییر شکل آن کمتر دیده می شود.

علاوه بر دقت در انتخاب پزشک لازم است که بیمار یک سری مراقبت های بعد از عمل بینی را جهت پیشگیری از افتادگی بینی بعد ازعمل انجام دهد. از این رو حتما توصیه های ارائه شده توسط پزشک را جدی بگیرید و از وارد کردن هرگونه ضربه به بینی خود بعد از عمل جلوگیری کنید.

1. پیشگیری از افتادگی بینی توسط جراح

 یکسری راهکارها وجود دارد که پزشک با استفاده از آن می‌تواند مانع از تغییر فرم و افتادگی بینی بعد از عمل شود. مثلاً اگر میزان غضروفی که در تیغه بینی وجود دارد کم باشد، پزشک می تواند از پیوندغضروف گوش یا دنده  برای استحکام نوک بینی استفاده کند.

 بنابراین پزشک این توانایی را دارد که با بکارگیری تکنیک های مناسب از افتادگی بینی بعد از عمل جلوگیری ‌کند. یکی از پزشکان ماهر در زمینه جراحی زیبایی بینی دکتر جهانگیر قربانی است که با مشاهده نمونه‌ کارهای ایشان می‌توان نتیجه گرفت که جزء بهترین جراحان به شمار می‌آید.

2. پیشگیری از افتادگی بینی توسط بیمار

بیمار جهت جلوگیری از افتادگی بینی باید به طور مرتب چسب بینی خود را عوض کرده و آن را به شکل صحیح بر روی بینی استفاده کند. همچنین باید بعد از انجام عمل سر خود را بالا نگه‌ داشته و از خم کردن سر به‌ خصوص در هفته‌های اول جلوگیری کنید.

در صورتی که بیمار به توصیه های پزشک بعد از عمل گوش ندهد، افتادگی بینی بعد ازعمل یکی از عوارضی است که ممکن است برایش رخ دهد.

جمع بندی

 افتادگی بینی بعد از عمل یکی از عوارضی است که ممکن است به دلیل عدم مراقبت بیمار و یا عدم مهارت پزشک رخ دهد. عوامل دیگری مانند افزایش سن و نوع بینی بیمار نیزمی تواند در بوجود آمدن این عارضه دخیل باشد

برای جلوگیری از افتادگی بینی بعد از عمل باید در انتخاب نوع پزشک دقت لازم را داشته باشید. علاوه‌ برآن لازم است که مراقبت‌های بعد از جراحی بینی را  با دقت انجام دهید تا از افتادگی بینی جلوگیری به عمل آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط