مننژیت گوشی

نوعی بیماری است که اطراف نخاع و مغز را دچار التهاب کرده و ورم را ایجاد می نماید.

انواع مننژیت شامل: ویروسی، قارچی و باکتریایی است که نوع ویروسی آن از همه شایع تر می باشد که باید در صورت بروز در فردی بلافاصله به یک متخصص گوش و حلق و بینی حاذقی مراجعه نماید.

علائم مننژیت گوشی

• سفتی گردن
  • شکم قایقی
  • از دست دادن هشیاری فزاینده
  • نورهراسی
  • بی قراری
  • تشنجات تونیک – کلونیک
  • فلج صورتی
  • گوش درد
  • عدم شنوایی کافی
  • نبض برجسته
  • تنفس نامنظم
  • تب که معمولا بین 39 تا 40 درجه

علل مننژیت گوشی

علت بیماری انتشار یک عفونت باکتریایی حاد یا مزمن(معمولا ناشی از پنوموکوک ها) به داخل فضای زیر عنکبوتیه است:

• توسط پیوستگی مستقیم، براثر تخریب التهابی دیواره های استخوانی
  • در طول مسیر های از پیش تشکیل شده ف از طریق عروق و اعصاب نفوذ کننده به استخوان
  • براثر گسترش ترومبوفلبیت در طول وریدهای دیپلوماییک
  • از طریق لابیرنت و براثر انتشار به داخل مجرای شنوایی داخلی که این عارضه به ندرت رخ می دهد.

تشخیص مننژیت گوشی

علاوه بر علائم بالینی تیپیک مننژیت حاد( از جمله اختلالات CSF) نشانه هایی تز التهاب حاد، تحت حاد، یا مزمن التهاب گوش میانی با شدت متغییر وجود دارند. اگر شنوایی کم و یا پیش طبیعی و یافته های اتوسکوپیک مبهم باشند. نشانه های التهاب دستگاه هوایی در رادیوگرافی استخوان گیجگاهی(در CT اسکن یا نماهای شولر یا استنور) می تواند تشخیص را قطعی کند و اندیکاسیونی برای جراحی باشد.

CSF  نشانگر، افزایش شدید پروتئین و کاهش سطح قند و کلرید است. فشار بیشتر از 200 mmHg  است . در مرحله حاد؛ باکتری ها را می توان در مایع یافت.

مننژیت گوشی

درمان مننژیت گوشی

دوزهای بالای آنتی بیوتیک ها از راه وریدی براساس آنتی بیوگرام تجویز می شوند(مثلا پنی سیلین 40 تا 60 میلیون واحد در 24 ساعت برای یک عفونت خاص)

پونکسیون های کمری مکرر برای ارزیابی CSF  انجام می گیرند اما مناسب ترین درمان مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی حاذقی است که بهترین درمان را برای بیمار تجویز نماید. بیمار نباید سر خود و بدون تجویز از برخی از داروها استفاده نماید زیرا ممکن است که عوارض جانبی حادی را به همراه داشته باشد.

نکته قابل بررسی این است که در هر حمله غیر قابل توجیه مننژیت، باید ظن به یک منشاء بینی با گوش داشت.

در موارد مشکوک همراه با یافته های مبهم در اتوسکوپی و رادیوگرافی، اگر فضای گوش میانی منشاء عفونت باشد، خطر جراحی اکتشافی کمتر از درمان محافظه کارانه است. تا زمانی که کانون اولیه عفونت به وسیله جراحی حذف نشده باشد، درمان آنتی بیوتیکی با دوز بالا به بهبود نخواهد انجامید.

دیگر مقالات سایت دکتر قربانی متخصص گوش و حلق و بینی

17 − سیزده =