عوارض بزرگی لوزه ها

بزرگی لوزه سوم چه عوارضی در پی دارد؟ علائم بزرگی لوزه ها کدامند؟ اگر بزرگی لوزه ها به موقع درمان نشود چه عواقبی در پی دارد؟ جهت اطلاع از پاسخ این پرسش ها مطلب ذیل را مطالعه کنید.

لوزه اصلی به سه قسمت تقسیم می شود که دو لوزه در داخل حلق و دو طرف زبان قرار گرفته و یک لوزه در پشت بینی و انتهای حلق و بالای سقف دهان وجود دارد که با چشم قابل مشاهده نیست.

علائم بزرگی لوزه سوم

• سرماخوردگی و عفونت های مکرر
  • انسداد راه بینی
  • خروپف
  • خوابیدن با دهان باز
  • سینوزیت های مکرر
  • اختلال در روند خواب ( چرخیدن های مکرر در رخت خواب )
  • کاهش شنوایی
  • گوش درد های مکرر
عوارض بزرگی لوزه ها

عدم درمان بزرگی لوزه چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

یک سری عوارض ساده وجود دارد که بیشتر جلب توجه می کند.

1-سرماخوردگی های مکرر که باعث می شود کودک دائم از دارو استفاده کند.

2-گوش دردهای مکرر و کاهش شنوایی

3-آپنه خواب یا نفس نکشیدن کودک در حین خواب

4-مدت زمان غذا خوردن کودک به دلیل بزرگی لوزه ها و بلع سخت طولانی تر می شود.

5- بسیاری از کودکانی که لوزه بزرگ دارند در رشد خود دچار اختلال می شوند.

6- با دهان باز خوابیدن موجب می شود تا سقف دهان کودک گود تر و فک او وضعیت طبیعی خود را از دست بدهد و دندان ها کاملا به هم بریزند. اکثر کودکانی که طولانی مدت با دهان باز نفس می کشند نیاز به ارتودنسی و مرتب کردن دندان ها پیدا می کنند. همینطور بسته شدن دندان ها که فک بالا و پایین باید کاملا روی هم قرار بگیرند در این کودکان مختل می شود و معمولا فک پایین به سمت عقب می رود و به راحتی بسته نمی شود و در کل یک حالتی که به آن صورت ناشی از بزرگی لوزه سوم می گویند ایجاد می شود.

7-عدم تنفس کافی در طول شب می تواند منجر به عوارض بسیاری شود مانند شب ادراری، اختلال بیش فعالی و کم توجهی، عدم تمرکز و از همه مهم تر اختلال رشد سیستم عصبی و در موارد بسیار شدید که درمان با تاخیر صورت گیرد اختلال در عملکرد قلب و ریوی را خواهیم داشت که جز عوارض بسیار جدی است و در کودکانی که لوزه سوم در آنها طولانی شده است با آن مواجه می شویم.

آیا عمل لوزه خطرناک است؟

بسیاری از پدرو مادر ها از ترس اینکه درمان فقط جراحی است مراجعه نمی کنند در صورتی که اندیکاسیون های علمی مشخص جهت درمان جراحی وجود دارد و حدود 60 الی 70 درصد از این کودکان، اگر مراجعه به موقع انجام شود، با درمان های غیر جراحی می توان درمان کرد.

نتیجه گیری

در بعضی مواقع بیماری بزرگی لوزه به حدی طولانی می شود که تنها راه درمان جراحی است در صورتی که اگر والدین با علائمی که ذکر شد، به موقع مراجعه کنند در اغلب موارد بدون درمان جراحی و با درمان دارویی بیمار بهبود می یابد.

سایر مقالات دکتر جهانگیر قربانی :

خرخر کردن در کودکان

عفونت لوزه