علت خرخر در کودکان

خرخر کردن چیست و چرا به وجود می آید ؟

آیا برای کودکان ضرر دارد ؟ چطور می توان آن را درمان کرد ؟

اگر شما هم فرزند کوچک داشته باشید شاید با مشکل خرخر کردن کودکان مواجه شده باشید . در این بخش به علت های شایع این عارضه می پردازیم تا با بالابردن سطح آگاهی والدین ، زندگی همراه با آرامش را تجربه نمایید .

بیماری های ویروسی

بیماری های ویروسی در هر زمانی ممکن است گریبانگیر کودکان شود و نمی توان سن خاصی را برای شروع بیماری های ویروسی تعیین کرد . اما معمولا نوزادان تا 6 ماهگی نوعی آنتی بادی را از بدن مادر به همراه خود دارند که از آن ها محافظت می کند .

خرخر کردن

جراحی برای خرخر کردن

در اثر عفونت های ویروسی و یا تومور و یا بیماری خاصی ممکن است لوزه ها بزرگ شود و در مسیر راه هوایی انسداد شدید ایجاد شود در چنین شرایطی اگر نتوان با دارو بیماری را کنترل کرد طوری که تنفس کودک مختل شود ، باعث ایجاد عارضه های خطرناک می شود حتی ممکن است مرگ به دنبال داشته باشد ، در این موارد متخصص گوش و حلق و بینی کودک را معاینه می کند و اگر بررسی ها نشان دهد که وضعیت کودک وخیم بوده ، آنگاه جراحی انجام می شود .

حتی در معاینه های اولیه اگر تشخیص داده شود که با دارو نمی توان بیماری را کنترل کرد در همان ابتدای راه ، قبل از اینکه دوره بیماری به اتمام برسد ، جراحی لوزه صورت می گیرد .

بیماری های مادرزادی

در مواردی به خاطر بیماری های اولیه مانند نقض ژنتیکی ، ممکن است آناتومی بدن فرد با بقیه کودکان فرق کند و فرم فک کوچکتر باشد و مجاری هوایی آن در قسمت بالایی تنگ تر شود و این عامل ممکن است در کودکان خرخر کردن وجود آورد . در این صورت ممکن است لوزه بیش از اندازه بزرگ نباشد اما چون حجمی از آن قسمت را اشغال کرده است و متخصص برای اینکه این تنگی را برطرف کند از اجزایی از بدن که مورد نیاز نیست ، بهره می برد و چون لوزه ها کارکرد خود را از 4 سالگی به بعد از دست می دهند ، ترجیح داده می شود برای سلامتی کودک ، این قسمت حذف شود تا مشکل خرخر کردن برطرف شود . البته این درمان تنها برای کودکانی است که به علت مشکلات مادرزادی دچار تنگی مجرا هستند و نمی توانند به راحتی نفس بکشند .

برای نمایش فیلم روی آن کلیک نمایید.

اضافه وزن در خرخر کردن

درصد بسیاری از مشکلات خرخر کردن کودکان با جراحی برطرف می شود و در درصد کمی از موارد ممکن است به وسیله جراحی درمان نشود که در این موارد باید روش های زمینه ای را بررسی نمود که چاقی و اضافه وزن می تواند از جمله آن باشد . چاقی هم در بزرگسال و هم در کودکان می تواند عامل خروپف باشد .

با کاهش وزن می توان این دلیل را برطرف نمود و در طول درمان کاهش وزن می توان از دستگاه هایی که هنگام خواب با فشار مثبت، هوا را به جریان در می آورد استفاده کرد . این فشار مثبت باعث می شود مجاری باز بماند و نقص اکسیژن رسانی به خون برطرف شود تا زمانی که درمان قطعی انجام شود .

کلام آخر

خروپف هایی که باید به آن توجه شود ، خرخر کردن هایی است که همراه با وقفه تنفسی باشد و کودک به مدت چند ثانیه نفس نکشد . این زمان برای کودکان زیاد است و می تواند عواقب نامطلوبی در رشد کودک داشته باشد . حتی بیدار شدن های گاه و بی گاه در هنگام خواب می تواند در خلق و خوی کودک موثر باشد و کودک دچار پرخاشگری شود .

از مهمترین خدمات دکتر قربانی متخصص گوش و حلق و بینی

راه های ارتباطی