عفونت گوش

آیا عفونت گوش خطرناک است ؟ در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟
عفونت گوش ممکن است در کودکان بیشتر از بزرگسالان باشد، اما بزرگسالان هنوز در معرض این عفونت ها هستند. بر خلاف عفونت های گوش کودکی، که اغلب جزئی هستند و به سرعت بهبود می یابند، عفونت گوش بزرگسالان اغلب نشانه هایی از یک مشکل جدی سلامت است.
اگر شما یک فرد بالغ با عفونت گوش هستید، باید به علائم خود توجه کنید و به پزشک خود مراجعه کنید.

علائم عفونت گوش

سه نوع از عفونت های گوش وجود دارد. آنها به سه قسمت اصلی گوش متصل می شوند: داخلی، متوسط ​​و بیرونی.

عفونت گوش داخلی
وضعیتی که به عنوان عفونت گوش داخلی تشخیص داده می شود، ممکن است یک مورد التهاب باشد و نه یک عفونت واقعی. علاوه بر درد گوش، علائم عبارتند از:

مشکل گوش داخلی ممکن است نشانه ای از وضعیت جدی تر مانند مننژیت باشد.

عفونت گوش میانی
عفونت گوش میانی ناشی از مایع به دام افتاده پشت سرهم بند است، که باعث می شود گوشه گوش را به بیرون پرتاب کند. همراه با آسیب شنوایی، ممکن است شما را در گوش خود احساس کنید و هنگام تخلیه گوش آسیب دیده باشد.

عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی اغلب به علت یک خارش ایجاد می شود. و ممکن است دارای علائم زیر باشد که عبارتست از :

• دردناک
  • مناقصه
  • سرخ
  • متورم

علل عفونت گوش

عفونت های گوش اغلب ناشی از عفونت های باکتریایی هستند و بستگی به این دارد که چگونه آلوده می شوید.

علل عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی اغلب از یک مشکل سرد و یا سایر مشکلات تنفسی ناشی می شود.

علل عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی، گاهی اوقات به عنوان شناگر شناخته می شود. این به این دلیل است که اغلب به عنوان یک نتیجه از آب که در گوش شما پس از شنا یا حمام باقی می ماند شروع می شود. رطوبت باعث رشد گیاهان باکتری می شود. اگر گوش بیرونی شما خراشیده شود یا اگر لب های بیرونی گوش خود را با قرار دادن انگشتان یا اشیاء دیگر در گوش خود تحریک کنید، ممکن است عفونت باکتریایی رخ دهد.

عوامل خطر

اگر سیگار می کشید  یا در معرض دود زیادی قرار دارید، ممکن است بیشتر از یک عفونت گوش داشته باشید. داشتن حساسیت های فصلی و یا آلرژی در طول سال، شما را در معرض خطر قرار می دهد. ایجاد یک عفونت سرد و یا تنفسی فوقانی همچنین خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد.

مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی

در صورتی که فقط گوش شما مقداری آسیب دیده باشد امکان دارد بخواهید یک یا دو روز منتظر بمانید تا خوب شوید گاهی اوقات عفونت گوش بعد از چند روز به شدت می رسد به گونه ای که بیمار درد و تب را تجربه می کند به این ترتیب شما باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید .

تشخیص عفونت گوش

در گام نخست پزشک با استفاده از اتوسکوپ داخل گوش شما را نگاه می کند تا بتواند نگاه دقیق تری به گوش شما داشته باشد
یک اتوسکوپ یک دستگاه دستی با لنز نور و بزرگنمایی است که پزشکان برای بررسی سلامتی گوش خود استفاده می کنند. یک اتوسکوپ پنوماتیک می تواند نفوذ هوا در گوش را پخش کند.
تمپانومتری آزمایش دیگری است که برای تشخیص و ارزیابی عفونت گوش ممکن است انجام شود

درمان عفونت گوش

نوع عفونت گوش شما نوع درمان را تعیین می کند. در بسیاری از موارد برای عفونت های گوش داخلی و بیرونی، آنتی بیوتیک ها ضروری هستند.

درمان عفونت گوش میانی
امکان دارد استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش میانی ضروری باشد .

درمان عفونت گوش خارجی
گوش بیرونی باید با دقت تمیز شود. و باید با استفاده از داروهای ضد میکروبی و ضد التهابی در گوش شما باشد.
اگر شما یک عفونت ویروسی دارید، ممکن است  احساس سوزش در گوش خود داشته باشید و منتظر بمانید تا عفونت خود به خود حل شود. بسته به نوع ویروس درگیر، ممکن است درمان تخصصی تر باشد.

جلوگیری از عفونت گوش

برای جلوگیری از عفونت گوش به نکات زیر توجه کنید:

• گوش خود را بعد از هر شست و شو به دقت خشک کنید
  • تا جایی که امکان دارد سیگار نکشید و از افراد سیگاری دوری کنید
  • آلرژی های خود را با اجتناب از عوامل و حفظ داروهای آلرژیک کنترل کنید.
  • دست های خود را کاملا بشویید و سعی کنید از افراد مبتلا به سرماخوردگی یا سایر مشکلات تنفسی فوقانی جلوگیری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که واکسن شما به روز می شود.

دیگر مقالات سایت دکتر قربانی متخصص گوش و حلق و بینی

درمان سرطان گوش