سرطان گوش چیست

آیا از علائم آن اگاهی دارید ؟

ایا می دانید بسیاری از سرطان ها درمان دارد ؟

سرطان گوش در لایه های مختلف گوش به وجود می آید و در برخی موارد سرطان پوستی است که در گوش به وجود آمده ، به همین دلیل جمیعا به سرطان گوش یا پوستی که در قسمت بیرونی ، درونی و … گوش رخ می دهد ، سرطان گوش می گویند .

علائم سرطان گوش

سرطان گوش دارای علائمی است که شایع ترین آن عبارتند از :

ورم گردن

پیچیدن درد در گوش

شنیدن صدا در گوش

خونریزی از گوش

تشکیل تومور یا زخم

ترشحات بسیار زیاد گوش

کاهش و از بین رفتن کامل شنوایی

در موارد نادر آسیب مغزی و فلج شدن نیز مشاهده شده است .

سرطان-گوشانواع سرطان گوش

سرطان گوش خارجی

سرطان گوش خارجی از انواع سرطان گوش است که اغلب بصورت زخم هایی خود را نشان می دهند که به سرعت در حال پیشرفت هستند ، سرطان گوش خارجی معمولا در ابتدا به صورت سرطان پوست شروع می شود و سپس گوش را در گیر می کند . در بعضی موارد سرطان گوش حتی باعث آسیب مغزی هم شده است ، این نوع سرطان در گوش خارجی اتفاق می افتد که اگر در مراحل اولیه باشد می توان با جراحی آن را درمان و متوقف کرد .

سرطان مجرای گوش

سرطان مجرای گوش ، نوعی سرطان است که در داخل مجرای گوش به وجود می آید و اغلب در قسمت بیرونی آن مشاهده می شود . این نوع سرطان با وجود تومور در داخل مجرای گوش خود را نشان می دهد که تشخیص داده می شود این نوع سرطان در مراحل اولیه با جراحی قابل درمان است .

سرطان گوش میانی

سرطان گوش میانی با اولین علائم درد و سپس خون ریزی بروز می کند ، فرد دچار کم شنوایی و گاهاَ نا شنوایی می شود . تومور در قسمت ابتدایی مجاری گوش نمایان می شود ، سرطان مجرای گوش را می توان در مراحل آغازین با بافت برداری درمان کرد .

سرطان داخل گوش

سرطان داخل گوش از انواع سرطان هایی است که اغلب سرطان پوستی است که گوش را درگیر می نماید .

سرطان سلول پایه ای

سرطان سلول پایه ای از شایع ترین انواع سرطان پوست می باشند که قسمت داخل یا خارج پوست را تحت تاثیر قرار می دهد ، این سرطان نیز در مراحل اولیه قابل درمان است .

سرطان سلول سنگ فرشی

سرطان سلول سنگ فرشی مثل سرطان سلول پایه ای از انواع سرطان پوست می باشد که از آن شدیدتر است اما درمان دارد . این سرطان با پوسته پوسته و فلس مانند شدن و ایجاد قرمزی و زخم در ناحیه ی گوش ، خصوصا لبه های گوش بروز می کند و امکان دارد در بخش های دیگر بدن نیز گسترش یابد مثل اطراف دهان و لب ها .

ملانوم

ملانوم در حقیقت خطرناک ترین سرطان است چرا که به سلول ها و بافت های اطراف به شدت و سرعت آسیب می زند همچنین به دلیل دشواری تشخیص داده می شود . نبود علائم مثل تغییر رنگ در پوست و .. این سرطان ، پیش از تشخیص اولیه با شدت گرفتن تشخیص داده می شود و درمان بسیار دشوار خواهد بود . در ملانوم ، ملانوسیت ها که سلول های تشکیل دهنده ی لایه ای از پوست هستند دچار سرطان می شوند .

درمان سرطان گوش با روش جراحی

در این روش از عمل جراحی برای برداشتن سلول و بافت سرطانی استفاده می شود .

درمان سرطان گوش با پرتودرمانی

در مواردی که سلول سرطانی گسترش یافته و با جراحی نمی توان آن را خارج نمود از پرتو درمانی استفاده می گردد . در این روش اشعه های رادیواکتیو با انرژی بالا برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود .

درمان سرطان گوش با شیمی درمانی

در روش شیمی درمانی ، برای درمان از دارو و مواد شیمیایی استفاده می شود و به این خاطر ممکن است آسیب های جانبی به همراه داشته باشد . پزشکان این روش درمانی را در مرحله آخر توصیه می کنند .

نتیجه گیری

سرطان گوش مانند بقیه سرطان ها می تواند استرس و نگرانی را با خود داشته باشد . اما باید توجه داشته باشید بیماری ها در صورت تشخیص درست و به موقع قابل درمان هستند .  شما می توانید در صورت مشاهده علائم با متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید .