درمان غدد بزاقی

غدد بزاق از جمله مهم ترین غددی هستند که در بدن وجود دارند. این غدد علی رغم این که در بدن نقش مفیدی دارند اما مورد توجه قرار نمی گیرند تا زمانی که در عملکرد آن اختلال ایجاد می شود.

در نوشتاری که در پیش رو دارید برآن شدیم که در بخش هایی که تدارک دیده ایم به طور مفصل در زمینه:

مطالبی را نگارش کنیم.

غدد بزاقی چه عملکردی دارند؟

بدن انسان دارای غدد مختلف و متعددی است که هر کدام از آن ها عهده دار و مسئول بخشی از فعالیت های بدنی است. بخشی از این غدد درون ریز هستند بخش دیگر برون ریز.

غدد بزاقی در واقع مسئولیت ترشح بزاق دهان را دارند.

بزاق دهان زمانی که ترشح می شود تمامی نواحی داخلی دهان را مرطوب نگه می دارد.

مرطوب بودن دهان اثرات مثبت بسیاری در پی دارد. از جمله اثرات مثبت این است که افراد می توانند به طور طبیعی صحبت کنند، تنفس داشته باشند. مهم ترین اتفاقی که در اثر ترشح بزاق دهان رخ می دهد این است که هضم غذا به راحتی و در زمان کمتری انجام می شود.

درمان غدد بزاقی

انواع غدد بزاقی

غدد بزاقی در نواحی خاصی از دهان وجود دارد. البته سه ناحیه از دهان و فک هستند که سه نوع اساسی از غدد در آن محل وجود دارند.

• غدد فکی؛ این غده دقیقا در ناحیه فک و مابین بناگوش و چانه قرار می گیرد.
  • غدد بناگوشی؛ غده بناگوشی نیز در زیر گوش قرار گرفته است.
  • غدد زیر زبانی

*علاوه بر سه ناحیه فوق در تمامی بخش های داخل دهان این غدد پراکنده شده اند و به ترشح بزاق دهان می پردازند.

بیماری ها و مشکلات غدد بزاقی

• غدد بزاقی گاها دچار التهابات و عفونت های ویروسی و باکتریایی می شوند. درمان عفونت های ویروسی و باکتریایی معمولا با استفاده از انتی بیوتیک ها و سایر دارو های موثر در این زمینه انجام می شود.
  • کاهش میزان ترشحات غدد بزاق؛ زمانی که میزان ترشحات کاهش پیدا می کند قورت دادن غذا با مشکلات جدی روبرو می شود. مصرف داروهایی برای درمان مشکلات روانی مثل افسردگی و یا سرماخوردگی می تواند در این اتفاق دخیل باشد.

تومورهای غدد بزاقی نیز از جمله عللی است که موجب می شود با کاهش ترشحات آب دهان روبرو باشیم.

• تومور غدد بزاقی؛ واقعیت این است که غدد در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد ولی خود فرد در بسیاری از موارد می تواند این غده ها و توده ها را تشخیص دهد. زمانی که درمان اتفاق نیفتد به مرور سایز کلی تومور ها افزایش پیدا می کند و موجب بروز مشکلات جدی تر می شود.
  • سنگ های غدد بزاقی

تورم غده و درد در این ناحیه علامتی است بر اینکه افراد با سنگ های غدد بزاقی روبور شده اند. علت اصلی این بیماری مشخص نیست و نمی توان به طور قطعی در خصوص علت آن صحبت کرد.

انواع تومورهای غدد بزاقی

به طور کلی غدد دو دسته هستند.

غدد خوش خیم و غدد بدخیم

واقعیتی که وجود دارد این است که هر دو نوع غدد باید درمان شود. در واقع زمانی که غدد درمان نشوند می تواند عاملی برای بروز مشکلات جدی تر باشد.

تومور های غدد بزاقی چگونه درمان می شود؟

جراحی تنها روش درمانی است که می تواند برای بهبود وضعیت توده ها انجام داد. بنابراین باید این نکته را در نظر داشته باشید که دارو درمانی برای درمان تومور غدد بزاقی انجام نمی شود.

*البته این نکته را در نظر داشته باشید که جراحی می تواند تا حد زیادی برای اعصاب ناحیه صورت خطرناک باشد. ولی زمانی که از سوی پزشکان یا فوق تخصص گوش و حلق و بینی متبحر انجام شود هیچ خطری برای شما در پی نخواهد داشت. زیرا آنان می توانند با تکیه بر تجربه و مهارت های عملی جراحی موفقی را برای شما رقم بزنند.

چکیده مطلب

در پایان مهم ترین نکته ای که یادآور خواهیم شد این است که برای درمان توده های سرطانی غدد بزاقی حتما به بهترین و معتبر ترین پزشکان و جراحانی که در این زمینه فعالیت دارند مراجعه کنید.

همانطور که پیش از این بیان کردیم جراحی فک تا حد زیادی از حساسیت هایی برخوردار است زیرا که می تواند موجب آسیب هایی به عروق و اعصاب پوستی و صورت وارد سازد. بنابراین مرحله گزینش پزشک جراح می تواند مهم ترین مرحله درمانی باشد.

برخی خدمات دکتر جهانگیر قربانی بهترین متخصص گوش و حلق و بینی عبارتنداز:

جراحی زیبایی بینی

درمان خرخر