درمان عفونت لوزه چیست؟

لوزه ها جزیی از سیستم لنفاوی بدن بوده که در پشت گلو قرار دارد. التهاب لوزه ها به علت عفونت های ویروسی یا باکتریایی ایجاد می شوند. برای اطلاع بیشتر از عفونت لوزه و روش های درمانی آن می توانید این مقاله را مطالعه کنید. لوزه ها به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل  کرده و مانع از سرایت عفونت به بدن می شوند. به وضعیت عفونی شدن لوزه ها، عفونت لوزه گفته می شود. عفونت لوزه در هر سنی رخ می دهد ولی معمولا از دوران پیش دبستانی تا اواسط نوجوانی تشخیص داده می شود و دارای علائمی مانند لوزه های متورم، گلودرد و تب است. این بیماری واگیردار بوده و می تواند از طریق انواع مختلفی از ویروس ها و باکتری ها ایجاد شود. عفونت لوزه به راحتی قابل تشخیص است و نشانه های آن بین 7 الی 10 روز از بین می رود ولی باید یک متخصص گوش و حلق و بینی شما را معاینه کند.

درمان عفونت لوزه چیست؟

عفونت لوزه چه علائم و نشانه هایی دارد؟

علائم و نشانه های عفونت لوزه عبارتند از: گلودرد شدید، مشکل در بلع یا بلع دردناک، صدای خشن، بوی بد دهان، تب و لرز، گوش درد، دل درد، سردرد، گرفتگی گردن، درد گردن و فک به علت تورم غدد لنفاوی، لوزه های قرمز و متورم، نقاط سفید یا زرد روی لوزه ها، در کودکان شاهد افزایش تحریک پذیری و ضعف اشتها یا خستگی بیش از حد است. دو نوع عفونت لوزه وجود دارد: 1 ) عفونت لوزه عود کننده، چند بار ابتلا به عفونت لوزه ی حاد در یک سال. 2 ) عفونت لوزه مزمن، دوره ابتلای طولانی تر نسبت به عفونت لوزه حاد با علائمی از جمله: گلودرد مزمن، بوی بد دهان، درد غدد لنفاوی گردن.

درمان و نکات مرابتی برای کاهش گلو درد

عفونت لوزه خفیف الزاما نیاز به درمان ندارد، بخصوص اگر ناشی از ویروس هایی مانند سرماخوردگی باشد. در عفونت لوزه شدیدتر آنتی بیوتیک تجویز می شود یا در برخی موارد لوزه ها عمل جراحی می شوند. به جراحی برداشتن لوزه ها تانسیلکتومی یا لوزه برداری می گویند، این عمل امروزه تنها برای درمان عفونت لوزه مزمن  یا مواردی که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد، انجام می شود. برای بهبود گلو درد داروهای ضد درد به فرد می تواند کمک کند و اگر در اثر این بیماری دچار کم آبی بدن شود، به او مایعات درون وریدی تزریق می شود. برخی نکات برای کاهش گلودرد عبارتند از: نوشیدن زیاد مایعات، استراحت زیاد، غرغره کردن چند بار در روز آب نمک، استفاده از آبنیات های گلودرد، استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب کردن فضای خانه، نکشیدن سیگار، استفاده از داروهای ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن. برای پیشگیری از عفونت لوزه باید این نکته را در نظر داشته باشید که این بیماری بسیار واگیردار است  و برای کاهش خطر ابتلا به عفونت لوزه باید از افراد مبتلا دوری کنید. شستن دست ها پس از تماس با افرادی که سرفه، عطسه و گلو درد دارند. در صورت داشتن عفونت لوزه تا زمانی که خطرسرایت وجود دارد، از دیگران دوری کنید.

هشت + 18 =