درمان سینوزیت

علت سینوزیت چیست و درمان سینوزیت چگونه انجام می شود ؟

آیا می دانستید بسیاری از افرادی که با تشخیص سینوزیت های مکرر به مدت طولانی آنتی بیوتیک مصرف می کنند اصلاً سینوزیت عفونی ندارند . بسیاری از انواع سینوزیت ها بدون نیاز به آنتی بیوتیک قابل درمان می باشد .بسیاری از افراد دچار درجاتی از انحراف بینی می باشند ولی اغلب آنها نیازی به جراحی ندارند و حتی با وجود که ترشح پست حلق از علائم سینوزیت محسوب می شود ولی علت بسیاری از ترشحات پشت حلق ناشی از سینوزیت نیست.

سینوزیت چیست ؟

در داخل جمجمه یک سری حفره هایی به نام سینوس وجود دارد که این سینوس باعث سبکی سر می شود که اگر این حفره ها در داخل سر وجود نداشت قطعاً حرکت سر ما با مشکل مواجه می شد .بنابراین این سینوس ها کمک می کند که سر سبک شود و حرکت آسان شود و از آن جایی که هر فرد صدای مختص به خودش دارد باعث می شود که صدای ما رو تنظیم کند .باتوجه به وجود حفره در سر می تواند باعث ایجاد عفونت شود و عفونت ها گاهی اوقات بسیار اذیت کننده است.

علل سینوزیت

علل سینوزیت بسیار مختلف است که عبارتست از :

• علل آلرژیک
  • علل عفونت ها
  • آلودگی هوا
  • تحت تاثیر قرار گرفتن دود سیگار ، دود قلیون و انواع مواد دخانیات که فرد استفاده می کند و یا در معرض آن قرار بگیرد مانند بچه ای که پدر و مادرش سیگاری هستند و یا یک فرد بالغی که در جایی کار می کند که همکارانش سیگاری هستند.

علائم سینوزیت

سینوزیت علائم خاص خودش رو دارد که بسته به اینکه حاد شروع شده باشد یا مزمن باشد متفاوت است .

علائم سینوزیت حاد

• سرفه
  • بی اشتهایی

جلوگیری از سینوزیت

درمان سینوزیت و راه کار هایی که برای جلوگیری از سینوزیت استفاده کنیم بسیار مهم است زیرا قبل از هر بیماری باید سعی کنیم که از به وجود آمدن آن جلوگیری کنیم .برای جلوگیری از سینوزیت هر چه هوا تمیز تر باشد میزان شیوع سینوزیت کمتر خواهد بود ، هر چه میزان عفونت ها کمتر باشد جلوگیری از این بیماری بهتر خواهد بود یک سری فاکتورهایی است که باعث بروز سینوزیت می شود و میزان سینوزیت رو افزایش می دهد برای مثال بیماری قلبی ، عروقی ، بیماری های گوارشی ، بیماری های نقص سیستم ایمنی تمام این موارد می تواند فرد را مستعد به بیماری های سینوزیت کند

درمان سینوزیت

درمان سینوزیت در موارد حاد بسیار راحت است و بسیار کمک کننده است و می تواند هیچگونه عارضه ای نداشته باشد درمان سینوزیت ، درمان های تخصصی است ، درمان های حمایتی معمولاً در منزل نمی توند درمان کنند بنابراین افراد حتماً باید به متخصص گوش و حلق وبینی مراجعه کنند تا درمان سینوزیت به صورت تخصصی صورت بگیرد.

برای بهتر شدن درمان سینوزیت بهتر است

• هر روز صبح ناشتا یک هویج پخته میل کنید
  • خوردن ماست ، دوغ ، ترشی ، سس ، کاکائو ، بستنی ، آب یخ ، هندوانه ، غذاهای سرخ کرده و روغنی در تمام طول درمان ممنوع است .
  • استفاده از معجون (زوفا ، پر سیاوشان ، مرزنجوش ، بابونه ) یک لیوان بعد از صبحانه ، یک لیوان بعد از نهار ، یک لیوان بعد از شام میل شود .
  • بخور سینوزیت لازم است بعد از بخور دادن حتماً به خوبی صورتتان را خشک کنید.
  • استفاده از قطره بینی هر شب یک سوراخ بینی دو قطره ریخته شود.
  • بلافاصله بعد از صرف غذا آب گرم یک فنجان ونمک نصف قاشق غذاخوری و عرق نعنا ترکیب کرده و فقط از بینی کشیده شود .

توجه داشته باشید با رعایت کردن نکات بالا می توانید به درمان سینوزیت کمک کنید اما جزء درمان قطعی سینوزیت محسوب نمی شود در صورتی که دارای بیماری سینوزیت حاد و یا مزمن هستید برای درمان لازم است حتماً به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا درمان سینوزیت به صورت قطعی صورت بگیرد.

برخی از مقاله های مرتبط سایت  دکتر قربانی متخصص گوش و حلق و بینی

سینوزیت مزمن همراه با پولیپ