درمان سرطان گوش

تقسیم و رشد غیر طبیعی سلول های بدن به معنی سرطان می باشد. سرطان شامل تمام اندام های بدن از جمله گوش نیز می شود .

سرطان گوش همانند انواع سرطان انواع خوش خیم و بدخیم را دارد ،در صورت خوش خیم بودن آن و تشخیص به موقع و پیگیری درمان به راحتی می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و آن را درمان کرد . اما در صورت عدم پیگیری درمان و تشخیص دیر ،امکان مرگ بیمار وجود دارد . سرطان گوش در لایه های مختلف گوش بوجود می آید و در برخی موارد سرطان پوستی است که در گوش بوجود آمده، به همین دلیل در کل  به سرطان گوش یا پوستی که در قسمت بیرونی، درونی گوش رخ می دهد سرطان گوش می گویند.

در اغلب موارد، علایم مشابه سایر بیماری های غیر مهم بوده و متاسفانه توسط بیمار جدی گرفته نمی شود. به همین دلیل بیماری در بسیاری از موارد زمانی تشخیص داده می شود که به شدت پیشرفت کرده و بافتهای اطراف را درگیر نموده و درمان مشکلتر خواهد بود. علایم بسته به محل اولیه تومور متفاوت بوده و بتدریج شدت علایم و نیز تعدادشان بیشتر می شود.در بسیاری از موارد، درد اولین علامت نیست و بصورت تدریجی و کم کم ظاهر می شود. نبودن درد از عوامل مهمی است که باعث می شود بیماران علایم خود را مهم تلقی نکرده و دیر تر به پزشک مراجعه کنند.

ناحیه سر و گردن مانند سایر قسمتهای بدن در معرض خطر بروز انواع سرطان هاست.

همانطور که گفته شده سرطان گوش انواع مختلفی در لایه های گوش دارد .در ادامه انواع آن را بررسی می کنیم:

سرطان گوش خارجی

سرطان گوش خارجی از انواع سرطان گوش است که اغلب به صورت زخم های پیش رونده نمایان می شود، سرطان گوش خارجی  ابتدا به صورت سرطان پوست شروع می شود و سپس گوش را درگیرخود می کند. در مواردی سرطان گوش حتی باعث آسیب به مغز هم شده است، این نوع سرطان در گوش خارجی اتفاق می افتد که در مراحل اولیه  به راحتی می توان با جراحی آن را درمان و  از پیشرفت آن جلوگیری کرد .

درمان-سرطان-گوش

سرطان مجرای گوش

سرطان مجرای گوش از انواع مختلف  سرطان می باشد این سرطان در داخل مجرای گوش و اغلب در قسمت بیرونی آن دیده می شود. این نوع سرطان با وجود تومور در دخل مجرای گوش تشخیص داده می شود ودر مراحل اولیه با جراحی قابل درمان است.

سرطان گوش میانی

اولین نشانه ها در این نوع سرطان همراه با درد و خونریزی می باشد .درسرطان گوش میانی فرد دچار کم شنوایی و حتی ناشنوایی می گردد.سرطان مجرای گوش را می توان در مراحل آغازین با بافت برداری درمان کرد.

سرطان داخل گوش

سرطان داخل گوش از انواع سرطان هایی است که اغلب سرطان پوستی است که گوش را درگیر می نماید.

سرطان سلول پایه ای

سرطان سلول پایه ای جزشایع ترین انواع سرطان پوست می باشند که قسمت داخل یا خارج پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، این سرطان نیز درمراحل اولیه قابل درمان است.

سرطان سلول سنگ فرشی

سرطان سلول سنگ فرشی مثل سرطان سلول پایه ای از انواع سرطان پوست می باشد که البته کمی شدید تر اما قابل درمان است. این سرطان با پوسته پوسته و فلس مانند شدن و ایجاد قرمزی و زخم در ناحیه ی گوش خصوصا لبه های گوش نمایان می شود  و امکاندیده شدن آن  در بخش های دیگر بدن نیر می باشد ،مثل اطراف دهان و لب ها

ملانوم

خطرناک ترین سرطان ملانوم می باشد ،زیرا این قدرت را دارد که به سلول ها و بافت های اطراف به سرعت آسیب برساند . همچنین به دلیل دشواری تشخیص و نبودن علائمی مثل تغییر رنگ در پوست و… این سرطان پیش از تشخیص اولیه با شدت گرفتن تشخیص داده می شود و درمان بسیار دشوار خواهد بود. در ملانوم،ملانوسیت ها که سلول های تشکیل دهنده ی لایه ای از پوست هستند دچار سرطان می شوند.

سرطان-گوش

علائم سرطان گوش

سرطان گوش بسته به نوع و شدت آن می تواند در مرحله اتدایی علائم متفاوتی داشته باشد .

• تشکیل تومور یا زخم
  • پیچیدن درد در گوش
  • شنیدن صدا در گوش
  • خونریزی از گوش و ترشحات بسیار زیاد
  • کاهش و از بین رفتن کامل شنوایی
  • ورم گردن
  • در موارد نادر آسیب مغزی و فلج شدن

راه های تشخیص

تشخیص قطعی وجود سرطان در این نواحی با نمونه برداری یا بیوپسی بوده ودر حال حاضر  روش جایگزینی برای آن وجود ندارد.روشهای تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی میزان گسترش و دست اندازی تومور به بافت های اطراف را نشان می دهد.

درمان سرطان گوش

درمان سرطان گوش به سه روش امکان پذیر است .

درمان سرطان گوش با کمک  روش جراحی : در این روش از عمل جراحی برای برداشتن سلول و بافت سرطانی استفاده می کنند.

درمان سرطان گوش با پرتودرمانی: در صورتی که سرطان گسترش بیافته باشد به راحتی نمی توان با کمک جراحی آن را درمان کرد،پرتو درمانی در این موارد بسیار پرکاربرد می باشد  در این روش اشعه های رادیواکتیو با انرژی بالا برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود.

درمان سرطان گوش با شیمی درمانی: شیمی درمانی روشی است که از دارو و مواد شیمیایی برای درمان استفاده می شود، این روش به دلیل این که آسیب های ثانویه ی زیادی دارد در مرحله ی آخر درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

در اخر باید گفت یکی از عمده دلایلی که سبب می شود یک سرطان کشنده باشد و باعث مرگ بیمار شود ،تشخیص دیر هنگام سرطان و همچنین انتخاب نادرست در متخصص مناسب و نادیده گرفتن علائم که ممکن است از نظر شما کوچک باشد ولی در حقیقت همین علائم کوچک سبب خطرناک شدن سرطان می گردد.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر قربانی، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

یک × پنج =