سرطان حنجره چیست؟

حنجره عضو مهمی از بدن می باشد که در ایجاد صوت نقش اساسی دارد این عضو در قسمتی از گلو در بین زبان و نای قرار گرفته و از تارهای صوتی تشکیل شده است. حنجره با هدایت هوا به جهت مخالف خود لرزش در تارهای صوتی ایجاد کرده و با گذشتن از مجراهای حلق، دهان و بینی صدا ایجاد می کند. زمانی که سلول های سرطانی در بافت های حنجره ایجاد می شود باعث ایجاد بیماری سرطان حنجره می شود. بیشترسلول های سرطانی در داخل سلول های فلس پوش ایجاد می شود. این سلول ها در پوشش دیواره داخلی حنجره می باشد. درمان این بیماری به تشخیص زود هنگام آن بستگی دارد. در صورتی که علائم این بیماری را مشاهده کردی به پزشک متخصص مراجعه کرد.

علائم سرطان حنجره

• احساس درد در گلو و گردن
  • بلعیدن به سختی و توام با احساس درد
  • مشاهده برآمدگی در ناحیه گردن و گلو
  • خارج شدن صدای غیرطبیعی از گلو و خس خس کردن
  • احساس درد در گوش
  • سرفه های طولانی و مزمن
  • تنگی نفس در هنگام انجام فعالیت
  • مشاهده خلط خونی در هنگام سرفه
  • استشمام بوی نامطبوع از دهان
  • 10.احساس درد در هنگام لمس گلو
  • کاهش ناگهانی وزن
  • تنفس به همراه ایجاد صدا

سرطان حنجره

روش های تشخیص سرطان حنجره

1. معاینه گلو:

زمانی که شخص دارای علائم سرطان می باشد پزشک در ابتدا از معاینه برای بررسی این بیماری استفاده می کند. در این معاینه پزشک دست خود را وارد گلوی فرد محتمل به بیماری کرده و با افکندن نور چراغ قوه قسمت های از گلو و داخل دهان که شامل گونه، لب، لثه، پشت و سقف دهان ، که دارای تورم و التهاب می باشد را مشاهده می کند. در این معاینه غدد لنفاوی مورد بررسی قرار می گیرد.

1. بافت برداری

یکی از روش های تشخیص سرطان حنجره نمونه برداری از بافت ها و سلول ها می باشد که به آن بافت برداری می گویند. این روش مطمئن ترین روش تشخیص سرطان حنجره می باشد. این نمونه در آزمایشگاه در زیر میکروسکوپ قرار گرفته و علائم سرطان در آن ارزیابی می شود. در بافت برداری از روش هایی به شرح ذیل استفاده می شود:

روش حنجره بینی : در این روش از ابزاری به نام حنجره بین یا لارنگوسکوپ که لوله مانند می باشد مجهز به نور و لنز بوده و وارد دهان می شود. این ابزار نمونه ای از بافت های حنجره را برمی دارد.

روش آندوسکوپی :  آندوسکوپ ابزاری باریک می باشد که مجهز به لنز و نور بوده و از طریق وارد شدن به دهان، بافت های گلو، مری و نای را مورد ارزیابی قرار می دهد.

1. سی تی اسکن

روش دیگر برای تشخیص سرطان حنجره استفاده از تصویربرداری به وسیله سی تی اسکن می باشد. در این روش دستگاه پرتو ایکس تصاویری از قسمت های داخلی بدن از جمله گلو و حنجره گرفته و مانیتور انتقال می دهد. برای ایجاد وضوح در مشاهده تصاویر بافت ها و اندام ها مایعی به درون رگها ریخته می شود . این روش تصاویری با وضوح بالا و جزئیات را نشان می دهد.

1. اسکن استخوان

در مواردی بیماری سرطان حنجره از درون بافتها و اندام های حنجره به استخوان رسیده و سلول های آن را آلوده می کند برای همین از روش تصویر برداری اسکن استخوان استفاده می شود.  این اسکن برای تشخیص و میزان پیشرفت بیماری در درون استخوان می باشد. برای این منظور ماده رادیواکتیو را به داخل رگها تزریق می کنند. این ماده به همراه جریان خون وارد سلول های استخوانی می شود. از این طریق سلول های سرطانی توسط اسکنر قابل مشاهده می شود.

عوامل موثر در تشخیص سرطان حنجره

1. میزان پیشرفت سطح بیماری ( خفیف یا حاد)
  2. وضعیت تومور سرطانی
  3. وضعیت جسمانی فرد از لطاظ نداشتن بیماری دیگر مانند کم خونی
  4. موقعیت و سایز تومور
  5. سن و جنسیت فرد

عوامل موثر در درمان سرطان حنجره

1. میزان پیشرفت بیماری
  2. امکان داشتن وضعیت طبیعی در حالت های صحبت کردن، غذا خوردن و تنفس
  3. تغییر موقعیت و سایز تومور

نواحی شیوع سرطان حنجره

بافت: سرطان حنجره از محلی در حنجره شروع شده و به تدریج به قسمت های اطراف آن و داخل بافتها انتقال می یابد.

سییتم لنفاوی: سلول های سرطانی از محل رشد خود به رگهای لنفاوی رسوخ کرده و از آنجا به سایر قسمت های بدن منتقل می شود.

خون: این سرطان از محل رشد خود به جریان خون می رسد. و وقتی به همه بدن از طریق جریان خون وارد شود به آن متاستاز می گویند.

عوامل ایجاد سرطان حنجره

1. جنسیت : مردان در مقایسه با زنان بیشتر در معرض سرطان حنجره می باشند.
  2. مصرف دخانیات از جمله سیکار و تنباکو ( ترک مصرف آن در کاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره موثر می باشد )
  3. مصرف نوشیدنی های الکلی ( به ویژه به همراه سیگار)
  4. داشتن سابقه سرطان های مربوط به سر و گردن
  5. قرار گرفتن در معرض اسید سولفوریک، نیکل و آزبست
  6. افراد مبتلا به رفلکس معده
  7. داشتن پولیپ ها در تارهای صوتی
  8. وجود التهاب در تارهای صوتی
  9. افرادی که دارای نژاد سیاه پوست می باشند بیشتر از سایر نژاد ها در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

1. جراحی

در زمانی که بیماری پیشرفت کرده و باعث از بین رفتن بافت ها در نواحی حنجره شود از روش جراحی برای خارج کردن کامل یا نیمه حنجره استفاده می شود. در بعد از جراحی به به دلیل برداشتن حنجره و نداشتن تارهای صوتی فرد دچار مشکل در تکلم می شود. در این خصوص آموزش های به فرد جهت صحبت کردن بدون امکانات صوتی داده می شود.

1. پرتو درمانی

در صورتی که بیماری زود هنگام تشخیص داده شود از روش پرتو درمانی استفاده می شود. در این روش با استفاده از تابش اشعه گاما و ایکس بر سلول های سرطانی آن ها را از بین می برد. در مواردی نیز از لیزر برای از بین بردن تارهای صوتی آلوده به سرطان استفاده می شود.

1. شیمی درمانی

شیمی درمانی معمولا با روش پرتودرمانی استفاده می شود . از مزایای این روش آنست که سلول های سرطانی بدون برداشتن حنجره و تارهای صوتی از بین می رود. بنابراین فرد عوارضی مانند مشکلات تکلمی بعد از درمان ندارد.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر قربانی، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

2 × یک =