درمان خرخر

خرخر کردن علت های مختلفی دارد که در بزرگسالان و کودکان متفاوت می باشد. در آقایان نسبت به خانم ها مخصوصا آقایان چاق خرخر یا خرناس کشیدن بیشتر مشاهده می شود. در کودکان علت خرخر کردن ممکن است بزرگی لوزه ها باشد.

در بسیاری از موارد زمانی که خرخر کردن برای فرد و همراهان آن آزار دهنده نباشد و مشکلی را ایجاد نکند نیاز به درمان نیست اما در برخی موارد همراه با خرخر کردن فرد با مشکلات تنفسی مواجه است که در این صورت نیاز به درمان می باشد.

علل خرخر

انحراف بینی و بزرگی شاخک های بینی از علل های شایع خرخر می باشد که به راحتی قابل درمان است در زیر به برخی دیگر از علل های بروز این عارضه اشاره شده است:

• پولیپ بینی
  • سینوزیت
  • ایجاد تومور یا ضایعه ای در داخل بینی
  • چسبندگی های داخل بینی
  • بزرگی لوزه ها
  • آویزان شدن کام نرم
  • بزرگ بودن زبان
  • غبغب
  • چانه خیلی پایین

تشخیص

بسیاری از افراد نسبت به خرخر کردن خود بی توجه هستند و برای درمان آن اقدامی نمی کنند. همانطور که در قسمت های بالا بیان شده بود خرخرهایی نیاز به درمان دارند که همراه با علایم انسدادی هستند و باعث بروز مشکلات تنفسی می شوند. برای تشخیص و درمان خرخر باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا با بررسی و معاینات لازم تشخیص داده شود که علت بروز خرخر چیست.

بررسی و ارزیابی برای تشخیص خرخر در اطفال و بزرگسالان متفاوت است. برای تشخیص خرخر متخصص گوش و حلق و بینی بروی بینی، لوزه ها، زبان، کام، و فک بررسی و معاینات لازم را انجام می دهد.در اطفال معمولا برای تشخیص علت خرخر بررسی های لازم توسط پزشک در مسیر بینی، گلو و حلق صورت می گیرد. معمولا در بررسی ها و معاینات انجام شده در کودکان، پزشک با بزرگی لوزه سوم، لوزه پشت بینی و بزرگی لوزه های گلو مواجه می شود به همین علت در اکثر کودکان دلیل خرخر مربوط به بزرگی لوزه می باشد.

خرخر

درمان خرخر در اطفال

برای بهبود علایم خرخر در اطفالان از داروهایی در دوز سنین پایین استفاده می شود در صورتی که با روش دارو درمانی علائم خرخر بهبود پیدا نکرد نیاز به جراحی و برداشتن لوزه می باشد .

راههای ساده درمان یا کاهش خرخر

در قسمت زیر به روش هایی اشاره شده است که می توان با بکارگیری این روش ها خرخر را در مواردی که خفیف می باشد کاهش داد .

تغییر وضعیت خواب

نحوه خوابیدن در بروز خرخر بسیار تاثیر گذار می باشد در حالت خوابیده به پشت در بیشتر موارد خرخر تشدید می شود . در هنگام خوابین با تغییر وضعیت خواب می توانید خرخر را کاهش دهید، خوابیدن به طرفین خرخر را کم می کند. به همین علت در هنگام استراحت افرادی که سابقه خرخر کردن و خرناس کشیدن را دارند سعی نمایند که از خوابیدن به پشت پرهیز کنند و به طرفین بخوابند . همچنین زیر سر خود را به گونه ای تنظیم کنید که باعث ایجاد خرخر نشود.

کاهش وزن

یکی از علت های بروز خرخر اضافه وزن است در واقع بین خرخر و وزن رابطه مستقیمی وجود دارد . طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه افرادی که اضافه وزن دارند و از چاقی رنج می برند در اکثر موارد مشکل خرخر کردن را دارند. در کاهش خرخر کاهش وزن نقش بسیار مهمی دارد از این رو در افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می شود که با رژیم های غذایی و ورزش کردن وزن خود را کاهش دهند. غبغب یکی دیگر از علت های خرخر کردن می باشد که این حالت بیشتر در افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند مشاهده شده است برای از بین بردن غبغب روش های مختلفی ارائه شده است که با بکارگیری از این روش ها می توانید ظاهر زیبایی را در ناحیه زیر گردن خود ایجاد نمایید و علائم خرخر را کاهش دهید.

چسب روی بینی

استفاده از چسب بروی بینی در برخی از موارد می تواند تا حدی خرخر را کم کند اما در صورتی که خرخر همراه با انسداد بینی است توصیه می شود از این روش استفاده نشود.

قطع مصرف برخی از داروها و استفاده نکردن از الکل

مصرف برخی از داروهای خواب آور سبب تشدید خرخر می شود، توصیه می شود در مواردی که مصرف این داروها ضرورت ندارد با تایید پزشک قطع گردد. به هیچ عنوان بدون نسخه داروی خاصی را مصرف نکنید. همچنین مصرف الکل موجب تشدید علائم خرخر می شود در افرادی که سابقه خرخر کردن دارند توصیه می شود از مصرف الکل پرهیز شود

درمان-خرخر

درمان بیماری های زمینه ای

زمانی که پزشک شرحالی از بیمار می گیرد متوجه یک بیماری می شود که زمینه ساز خرخر است، درمان برخی از بیماری ها مانند کم کاری تیروئید سبب خرخر می شود که درمان این بیماری ها موجب بهبود علایم می شود.

درصورتی که علت خرخر انسداد بینی باشد باید در ابتدا تشخیص داده شود که انسداد در کدام قسمت از مسیر تنفسی است و سپس درمان های لازم صورت گیرد .

در صورتی که انحراف تیغه بینی باعث ایجاد خرخر و قطع تنفس باشد باید درمان صورت گیرد، در این حالت با یک جراحی کوچک در بینی انحراف بینی برطرف می شود .

بزرگی شاخک های بینی یکی دیگر از علت های قطع تنفس و ایجاد خرخر است که با استفاده از دستگاه RF می توان شاخک های بزرگ بینی را کوچک کرد و مشکل قطع تنفس و خرخر را برطرف نمود با استفاده از این دستگاه در کوچک کردن شاخک های بینی دیگر نیازی به بی هوشی و بستری نیست این روش کاملا بصورت سرپایی انجام می گیرد.

در مواردی که علت بروز خرخر و قطع تنفس وجود یک ضایعه یا تومور در داخل بینی باشد باید با استفاده از جراحی تومور برداشته شود.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر قربانی، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

پانزده − یک =