جراحی لوزه سوم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کودکتان مشکل لوزه سوم پیدا کرده باشد . در ادامه به توضیح بیشتر این مشکل می پردازیم .

علت های اصلی جراحی لوزه

لوزه ها می توانند باعث ایجاد مشکلاتی شوند این مشکلات ممکن است به دلیل عفونت های مکرر ایجاد شود یا ناشی از بزرگ بودنشان باشند ویا به خاطر اختلالات هورمونی ایجاد شوند .برای برطرف کردن این مشکلات حتما باید جراحی انجام شود.

جراحی لوزه سوممشکلات لوزه از عفونت آن

• عفونت ایجاد شده در حلق تاثیر مستقیم بر لوزه دارد ، مانند آبسه ها که به دلیل پخش شدن عفونت در حلق ایجاد می شوند و همچنین باعث تورم یکطرفه حلق و درد بسیار شدید وعدم باز شدن دهان می شود که فرد نیازمند عمل جراحی اورژانسی وتخلیه آبسه می باشد.
  • مشکلاتی که بخاطر اثر غیر مستقیم عفونت ایجاد می شوند ، به این صورت که بدلیل دخالت سیستم ایمنی بدن وتقابل آن با عفونت شکل گرفته ، ایجاد می شود . این مورد باعث می شود بیمار دچار بیماری دریچه قلبی ، روماتیسم قلبی ، نارسایی کلیه و مخملک شود.

مشکلات لوزه از بزرگ بودن آن

مشکلات که به دلیل بزرگی لوزه ها ایجاد می شوند ، باعث اختلالات رفتاری مانند پرخاشگری و پیش فعالی در کودکان می شود زیرا این کودکان خواب نامناسبی دارند و خواب در رشد مغز اثر زیادی می گذارد و چون کودک در سن پایین رشد مغزی بسیار بالاتری دارد در نتیجه این رشد تحت تاثیر این خواب بد قرار می گیرد و موجب می شود کودک دچار اختلالات شناختی شده و دارای هوش کم تر و حافظه ضعیف تری نسبت به همسالان خود شود .

مشکلات لوزه از اختلالات هورمونی

اختلالات هورمونی ایجاد شده در کودکان به دلیل این است که برخی از هورمون های بدن در خواب ترشح می شوند و این ترشح باعث خواب بد در این کودکان شده و به شب ادراری و کاهش رشد منجر می شود .

سن جراحی لوزه های دهانی

یکی از علل شایع برای جراحی لوزه عفونت چرکی گلو می باشد. در بازه سنی بین 3 تا 18 سال چنانچه شخصی بیش از 5 بار در سال دچار گلو درد چرکی شود ناچار به عمل لوزه و خارج کردن آن می شود چر ا که ممکن است در آینده برخی از این افراد به روماتیسم قلبی و روماتیسم مفصلی مبتلا شوند.

ممنوعیات پس از جراحی لوزه

• خودداری از مصرف ادویه جات
  • عدم کشیدن سیگار و نوشیدن الکل

علت های اصلی جراحی لوزه سوم

پس از تشخیص پزشک در مورد لوزه سوم، دارو تجویز می شود اگر این درمان های دارویی ، که کودک بصورت 3 دوره ی، دوهفته ای مصرف می کند، با شکست مواجه شود ، کودک به عنوان یک بیمار کاندید عمل جراحی ، تلقی می شود.

همچنین باعث ایجاد درد گوش شود و یا بزرگی لوزه سوم به گونه ای باشد که اختلال خواب در کودک ایجاد کند ، مانند خرخر کردن که مانع رشد طبیعی در کودک می شود . در اینصورت عمل جراحی برای درمان انجام می شود . این عمل بدون عارضه بوده و در مدت زمان کوتاه انجام می شود. همچنین در این عمل پزشک مایعی که در پشت گوش جمع شده است را تخلیه می کند . با برداشتن لوزه سوم فضای حلق نیز پاک سازی و میکروب زدایی می شود که تنفس وشنوایی کودک برطرف می گردد .

تغذیه مناسب پس از جراحی لوزه

پس از جراحی لوزه به دلیل وجود زخم و خونریزی ، بیمار احساس درد نموده و قادر به خوردن غذای جامد نمی باشد و بهتر است غذاهای نیمه جامد و خنک و ولرم میل نماید و همچنین روزانه 6 الی 8 لیوان آب خنک بنوشد.

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده نسبت به وجود علائم عفونت و خرخر در کودکان دقت بیشتری نمایید و در صورت طولانی شدن بیماری حتما با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی اقدامات لازم را انجام دهید .

بیست − نوزده =