تومورهای گوش میانی

تورموهای گوش میانی به حساب می آیند که عبارتند از :

• تومور نوروفیبروم عصب فاسیال
  • Scc
  • ژوگولار

تومور اسکواموس سل کارسینوما Scc

در گوش میانی به علت اوتیت مدیای چرکی مزمن در مدت زمان طولانی به خودی خود ایجاد می شود . از ترشحات آغشته به خون باعث کاهش شنوایی ،درد فلج عصب فاسیال صورت می گیرد .معمولاً به صورت یک توده زخمی و قارچی در گوش نمایان می شود که برای درمان آن باید کل استخوان تمپورال را برداشت کرد زیرا ماستوییدکتومی رادیکال همراه با پرتودرمانی به ندرت نتیجه خوب به همراه دارد.

تومور گلوموس ژوگولار

تومورهایی با نمای بافت شناسی در ناحیه ی سر و گردن وجود دارد که عبارتند از  پاراگانگلیوم غیر کرومافینی ، تومور جسم کاروتید و تومور گلوموس ادوانتیس گنبد بولب ژوگولر منشاء می گیرد.این تومور بسیار آهسته رشد می کند .

علائم آن عبارتست از وزوز گوش ،کاهش خفیف شنوایی و ناراحتی آزاردهند ه و ضربانی ،درد ، سرگیجه ، ناشنوایی ، فلج اعصاب جمجمه می شود .خونریزی گوش در گوش میانی یکی از مشخصه های این بیماری است .

تشخیص و درمان تومور گلوموس ژوگولار

ایجاد این نوع تومور باعث تخریب ماستویید و گوش میانی می شود و به داخل جمجمه گسترش پیدا می کند جهت تشخیص این نوع بیماری می توان با انجام آنژیوگرافی و سی تی اسکن استفاده کرد ولی استفاده از آنژیوگرافی بسیار موثرتر است .در واقع بهترین درمان مناسب این تومور جراحی است مگر در شرایطی که تومورهای بزرگ در داخل جمجمه باشد از پرتو درمانی استفاده می شود در واقع با پرتو درمانی می توان از پیشرفت و رشد تومور پیشگیری کرد.

تومورهای عصب فاسیال

این نوع تومورها در گوش میانی ایجاد می شوند و به راحتی با استفاده از سی تی اسکن قابل تشخیص است و برای بهبود آن از برداشتن تومور با آناستوموز یا پیوند عصب فاسیال صورت می گیرد .

هیستیوسیتوز x

از لترر-سیو ، هند ، شولر ، کریستین و گرانولوم ائوزینوفیلیک تشکیل شد ه است وباعث عوارض های ترشحات گوش می شود که پزشکان متخصص با استفاده از روش های پرتو درمانی برای بهبود آن اقدام می کنند .البته بهتر است بدانید خطر مرگ در این نوع بیماری ها زیاد است .دیگر تومورهایی که در جمجمه کودکان قرار دارد گرانولوم ائوزینوفیلیک است که به موجب آن باعث عوارضی چون ناشنوایی و فلج فاسیال می شود .

7 − پنج =